RSS

Άνοιξε το Αρχαιολογικό Μουσείο. Το λιοντάρι της Χαιρώνειας βρυχάται ξανά

26 May
  • Το επί τέσσερα χρόνια κλειστό Αρχαιολογικό Μουσείο άνοιξε και πάλι τις πύλες του, ανανεωμένο και εμπλουτισμένο με νέα ευρήματα

Στην περιοχή όπου έλαβαν χώρα μερικές από τις σημαντικότερες μάχες στον ελλαδικό χώρο τη Χαιρώνεια άρχισε να λειτουργεί και πάλι από χθες το Αρχαιολογικό Μουσείο της. Κλειστό τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια, δεδομένου ότι στο κτίριο είχαν προκληθεί σοβαρές ζημιές από τους σεισμούς του 1981 αλλά και με επιτακτική την ανάγκη βελτίωσης των υποδομών του, το ανανεωμένο σήμερα μουσείο, το οποίο βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με το αναστηλωμένο ταφικό μνημείο του Λέοντος της Χαιρωνείας, μπορεί και πάλι να αποτελεί σημείο αναφοράς της ιστορίας και του αρχαίου πολιτισμού της Βοιωτίας.

Πρόκειται για ένα ισόγειο λιθόκτιστο κτίριο με κεραμίδια, ιδρυμένο (1903-1907) για να στεγάσει τα ευρήματα από τις πρώτες ανασκαφές της Αρχαιολογικής Εταιρείας υπό την εποπτεία του αρχαιολόγου Γεωργίου Σωτηριάδη στον τύμβο των Μακεδόνων που έπεσαν στη μάχη του 338 π.Χ.- στη συνέχεια προστέθηκαν και άλλα αρχαία. Γι΄ αυτό η νέα έκθεση η οποία διοργανώθηκε με την επιστημονική επιμέλεια της αρχαιολόγου δρος Ελενας Κουντούρη καλύπτει πλέον το διάστημα από τους προϊστορικούς ως τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους. Ας σημειωθεί εξάλλου ότι το έργο επισκευής και ενίσχυσης του κτιρίου πραγματοποιήθηκε με αυτεπιστασία της Θ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων υπό τη γενική εποπτεία του προϊσταμένου της δρος Βασιλείου Αραβαντινού .

O προθάλαμος δεν μπορεί παρά να είναι αφιερωμένος στην ιστορική φυσιογνωμία της αρχαίας Χαιρώνειας και της ευρύτερης περιοχής της, με στοιχεία για τις δύο κρισιμότερες πολεμικές συρράξεις της αρχαιότητας: του 338 π.Χ. μεταξύ Μακεδόνων υπό τον Φίλιππο Β΄ και της Συμμαχίας των Αθηναίων και του 86 π.Χ. μεταξύ Ρωμαίων και Μυθριδάτη ΣΤ΄ (βασίλειο του Πόντου). Από τα σημαντικότερα ευρήματα αυτής της ενότητας είναι όπλα, αγγεία και μικροαντικείμενα τα οποία προέρχονται από τον τύμβο των πεσόντων Μακεδόνων καθώς και από το πολυάνδριο όπου τάφηκαν οι μέχρις ενός πεσόντες 300 θηβαίοι ιερολοχίτες.

Η προϊστορία της Βόρειας Βοιωτίας παρουσιάζεται στην επόμενη αίθουσα, με πρώτο εντυπωσιακό εύρημα το ομοίωμα ενός οικίσκου ο οποίος χρονολογείται από τη Μέση Νεολιθική εποχή (5800-5300 π.Χ.) και αποτελεί ένα από τα λίγα ακέραια ομοιώματα σπιτιού που έχουν διασωθεί από τους χρόνους αυτούς. Επίσης, εκτίθενται εργαλεία και άλλα αντικείμενα της Νεολιθικής εποχής, ενώ η Εποχή του Χαλκού (3η και 2η χιλιετία π.Χ.) παρουσιάζεται μέσα από ευρήματα που χρησιμεύουν ως μαρτυρίες για την τροφή, τις τελετουργικές συνεστιάσεις και τα σκεύη των ανθρώπων, τη γεωργία, την κτηνοτροφία, την αλιεία, τις οικοτεχνικές δραστηριότητες και το εμπόριο. Από τα σημαντικότερα εκθέματα είναι ο «θησαυρός» χάλκινων εργαλείων από τον Ορχομενό, που τοποθετείται περίπου στο 1200 π.Χ. και αποτελεί μάλλον συλλογή μεταλλοτεχνίτη.

Σ την τελευταία αίθουσα αναπτύσσονται ευρήματα των ιστορικών χρόνων που προέρχονται από τις νεκροπόλεις, μια ενότητα είναι αφιερωμένη στη λατρεία (δύο χάλκινες ομφαλωτές φιάλες, δύο ανάγλυφα με παράσταση νεκρόδειπνου, μαρμάρινο τρίμορφο αγαλμάτιο Εκάτης, χάλκινο σείστρο), μια άλλη στη ζωή, στο σπίτι (χάλκινες περόνες και δαχτυλίδια με πήλινη προτομή Διονύσου, συμποσιακά αγγεία, πήλινα ειδώλια «Ταναγραίων», χάλκινο κάτοπτρο και είδη γυναικείου καλλωπισμού), ενώ περιλαμβάνεται και συλλογή νομισμάτων.

Από τα γλυπτά της έκθεσης ξεχωρίζουν ο κούρος, πιθανότατα παριανού εργαστηρίου (550-540 π.Χ.), τμήμα επιτύμβιας στήλης από τη Χαιρώνεια και σφαίρα με ανάγλυφες προτομές του Ηλιου και της Σελήνης (τέλη 1ου αι. π.Χ.- αρχές 1ου αι. μ.Χ.). Στο κέντρο της αίθουσας δεσπόζει άγαλμα της Κυβέλης από τη Λιβαδειά.

  • ΤΟ ΒΗΜΑ, Τρίτη 26 Μαΐου 2009
 

One response to “Άνοιξε το Αρχαιολογικό Μουσείο. Το λιοντάρι της Χαιρώνειας βρυχάται ξανά

  1. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Η. ΚΑΛΕΝΤΖΗΣ

    August 17, 2009 at 12:24 pm

    Kύριοι,

    Είναι γνωστοί οι αγώνες των φορολογουμένων Περιοίκων των Λόφων Μουσών και Νυμφών (Φιλοπάππου) για την απαράδεκτη τοποθέτηση απαγορευτικών κιγκλιδωμάτων υπό το πρόσχημα της «προστασίας» του τοπίου!

    Τα πανάκριβα αυτά κιγκλιδώματα, τα οποία κανείς δεν γνωρίζει σε ποίους απέφεραν και «ΤΙ» χρήματα (…), αποδεικνύονται πλέον «εικονικά» αφού την σημασία τους την καταργεί το ίδιο το «Δημόσιο» που τα τοποθέτησε απλώς και μόνον για να χρεώσει τους Πολίτες του!

    Τα ατελείωτα αυτά κιγκλιδώματα από συμπαγή σίδηρο υψηλότατου κόστους αποδεικνύονται «διάτρητα» από το ίδιο το «Δημόσιο» το οποίο παρεβίασε κατά τον πλέον βάναυσο τρόπο την «χρησιμότητά» τους μετατρέποντας σε σταύλο τον πλέον σημαντικό αρχαιολογικό τόπο των Αθηνών, προ της Ακροπόλεως! Λεπτομέρειες στην ηλεκτρονική διεύθυνση :

    «EΘΝΙΚΟ ΑΣΤΕΡΟΣΚΟΠΕΙΟ : ΑΠΟ ΕΜΠΡΟΣ «ΚΟΥΚΛΑ», ΑΠΟ ΠΙΣΩ…

    http://www.authorway.com/SMF/index.php?topic=1778.msg21539 »

    Είναι ντροπή, την στιγμή που το ελλαδικό «Υπουργείο Πολιτισμού» κόπτεται για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνος, ακριβώς δίπλα σ’ αυτόν, να μετατρέπεται ο αρχαιολογικός χώρος σε ΣΤΑΥΛΟ ! Επιτέλους τι επιδιώκει το ελλαδικό «Υπουργείο Πολιτισμού» να εναποθέσει τα γλυπτά του Παρθενώνος δίπλα σε ΣΤΑΥΛΟ; Πολύ καλύτερες είναι οι αίθουσες του Βρεταννικού Μουσείου!

    ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΗΡ. ΚΑΛΕΝΤΖΗΣ
    Τ.Θ. 30540. Τ.Κ. 10033 ΑΘΗΝΑΙ
    Τηλ. 6977764737

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: