RSS

Είδαμε στην «Γκάρντιαν» την αίθουσα του Παρθενώνα

17 Jun

  • Ως «ένα ευάερο κουτί, στο πάνω μέρος του οποίου στεγάζονται τα Μάρμαρα του Παρθενώνα που βρίσκονται στην κατοχή των Ελλήνων» παρουσιάζει η βρετανική εφημερίδα «Γκάρντιαν» σε μακροσκελές δημοσίευμά της το Μουσείο της Ακρόπολης.

Φωτογραφία του Stephen Moss. Ενας άνδρας πάνω σε μια σκάλα βγάζει το πλαστικό από τις μετόπες στην αίθουσα του Παρθενώνα

Φωτογραφία του Stephen Moss. Ενας άνδρας πάνω σε μια σκάλα βγάζει το πλαστικό από τις μετόπες στην αίθουσα του Παρθενώνα

Ο δημοσιογράφος Στίβεν Μος είχε το προνόμιο, όπως γράφει ο ίδιος, να ξεναγηθεί σε όλο το μουσείο και στην αίθουσα του Παρθενώνα (που έχει αποκλειστεί από τα ελληνικά ΜΜΕ) από τον πρόεδρο του Μουσείου Δημήτρη Παντερμαλή και από τον υπουργό Πολιτισμού Αντ. Σαμαρά.

Είδε, λοιπόν, την εντατική προετοιμασία λίγες μέρες πριν από τα εγκαίνια και περιέγραψε ένα πρόβλημα με τις καλωδιώσεις που αντιμετωπιζόταν εκείνη τη στιγμή. «Το είπαμε στην κατασκευαστική εταιρεία πριν από έναν χρόνο», του ανέφερε ο κ. Παντερμαλής εκφράζοντας κατά τα άλλα την πεποίθησή του ότι όλα θα είναι έτοιμα στα εγκαίνια. Ο Βρετανός δημοσιογράφος είδε επίσης στην αίθουσα του Παρθενώνα έναν άνδρα πάνω σε μια σκάλα να βγάζει το πλαστικό πλαίσιο από τις μετόπες και μια γυναίκα να κάνει το τελικό πλύσιμο σε ένα αντίγραφο αγάλματος από τα αετώματα του ναού.

Ο πρόεδρος του μουσείου τού έδειξε τα κομμάτια από τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα που λείπουν και βρίσκονται σε διάφορα μουσεία του κόσμου και εκείνα που έχουν χαθεί εντελώς. Ετσι, ο κ. Μος σημείωσε ότι «ένα χέρι κατοικεί στο Μόναχο, αλλά οι Ελληνες έχουν στρέψει την προσοχή τους στο Λονδίνο. Ο κ. Παντερμαλής λέει ότι αν γυρίσουν πίσω (σ.σ. τα κλεμμένα) μπορεί να ανασυσταθεί πάνω από το 85% του πρωτότυπου, γεγονός που αμφισβητεί το Βρετανικό Μουσείο ισχυριζόμενο ότι έχουν χαθεί οι μισές μετόπες, το 1/3 της ζωφόρου και περισσότερα από τα μισά αγάλματα των αετωμάτων».

Απαξιωτική είναι και η αναφορά του Στίβεν Μος στη Μελίνα Μερκούρη, που έθεσε πρώτη το ζήτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, σημειώνοντας ότι «στη δεκαετία του ’80 η εκστρατεία επιστροφής των Γλυπτών από τη Μελίνα Μερκούρη, υπουργό Πολιτισμού, βασίστηκε σε δακρύβρεχτους συναισθηματισμούς, ενώ στα χέρια ενός επαγγελματία πολιτικού όπως του Αντώνη Σαμαρά η αντιμετώπιση είναι πιο ελεγχόμενη».

Κλείνει το άρθρο του, που έχει τίτλο «Στόχος μας είναι να έχουμε το καλύτερο μουσείο στον κόσμο», με μια δήλωση της καθηγήτριας Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, Μέρι Μπρεντ, που έχει γράψει το βιβλίο «Η λάμψη του Παρθενώνα». Η κ. Μπρεντ εκτιμά πως η αντιπαράθεση των δύο χωρών γι’ αυτό το θέμα θέτει επί τάπητος ένα σοβαρό ζήτημα, το πώς πρέπει να αντιμετωπίζονται μνημεία παγκόσμιας σημασίας που δεν μπορούν να ανήκουν σε μία μόνο χώρα. Η ίδια δηλώνει ότι θα ήταν πολύ χαρούμενη αν προσφερόταν στους Ελληνες (αντί των Γλυπτών) το Stonehenge (ένα νεολιθικό μεγαλιθικό μνημείο), το οποίο η ίδια βρίσκει πολύ «βαρετό».

  • Ν.Κ-Ρ., Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 17 Ιουνίου 2009
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: