RSS

Η περικοπή Γαβρά έγινε μπούμερανγκ για την Εκκλησία

28 Jul
  • ΕΚΘΕΤΕΙ ΔΙΕΘΝΩΣ Η ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ ΣΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

//

«Ο κύριος σκοπός της ταινίας μου είναι να αποδειχθεί ότι ο  λόρδος Έλγιν κατέστρεψε μέρος του ναού και έκλεψε τα  αγάλματά του για κερδοσκοπικούς λόγους: ο αγοραστής,  δηλαδή ο κλεπταποδόχος, ήταν το αγγλικό κράτος. Τα  αγάλματα αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο του  Παρθενώνα», αναφέρει στην επιστολή του προς τα ελληνικά  μέσα μαζικής ενημέρωσης ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς

«Ο κύριος σκοπός της ταινίας μου είναι να αποδειχθεί ότι ο λόρδος Έλγιν κατέστρεψε μέρος του ναού και έκλεψε τα αγάλματά του για κερδοσκοπικούς λόγους: ο αγοραστής, δηλαδή ο κλεπταποδόχος, ήταν το αγγλικό κράτος. Τα αγάλματα αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο του Παρθενώνα», αναφέρει στην επιστολή του προς τα ελληνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς

  • Μπούμερανγκ για την Εκκλησία αποδεικνύεται η περικοπή ύστερα από παρέμβασή της στο φιλμ του Κώστα Γαβρά στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης, καθώς η είδηση κάνει τον γύρο του κόσμου και πέφτει φως στις καταστροφές του Παρθενώνα από ορθοδόξους που θέλησαν να αποσιωπήσουν

«Απαιτώ η ταινία να προβάλλεται ολοκληρωμένη. Δεν επιθυμώ να ασκήσω αγωγή εναντίον του Μουσείου της Ακρόπολης προσφεύγοντας σε ένα γαλλικό ή σε ένα ελληνικό δικαστήριο καταφέρνοντας έτσι- άθελα και με μεγάλη μου θλίψη- ένα διεθνούς εμβέλειας πλήγμα στη φήμη της Ελλάδας». Τα λόγια ανήκουν στον διεθνώς καταξιωμένο σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά και αφορούν στη λογοκρισία σκηνών σε βίντεο animation, που προβάλλεται στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης, από το χρονικό των καταστροφών του Παρθενώνα και απεικονίζουν μαύρες φιγούρες- τις οποίες η Ιερά Σύνοδος εξέλαβε ως «ρασοφόρους ορθόδοξους ιερείς»- να καταστρέφουν τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα.

Η ζέση της Εκκλησίας της Ελλάδος και η βιάση των υπευθύνων του Νέου Μουσείου Ακρόπολης να αφαιρέσουν τις επίμαχες σκηνές από το φιλμ (συνολικής διάρκειας 13 λεπτών, εκ των οποίων 1 λεπτό και 40 δευτερόλεπτα υπογράφονται από τον Κώστα Γαβρά) είχε, χάρη και στις έντονες αντιδράσεις, το αντίθετο αποτέλεσμα. Καθώς η είδηση της περικοπής- υπενθυμίζει καταστροφές 18 αιώνων που έχει υποστεί και από χριστιανούς η Ακρόπολη, και ιδιαίτερα ο Παρθενώνας, ο οποίος μετατράπηκε σε ορθόδοξο ναό, καθολικό ναό και μετά την Άλωση σε τζαμί- αναπαράγεται από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, φωτίζοντας εκείνο ακριβώς που θέλησε να αποσιωπήσει η Εκκλησία.

Εκτενή άρθρα φιλοξενούσαν χτες διεθνή πρακτορεία όπως το Reuters, το Αssociated Ρress, το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, αλλά και τα γερμανικά έντυπα «Die Welt»- με τον τίτλο «Πως κατέστρεψαν την Ακρόπολη ορθόδοξοι ιερείς»- την πολιτική επιθεώρηση «Der Spiegel» και την εφημερίδα «Ηamburger Αbendblatt», το ιταλικό Radio Vatikan στην ιστοσελίδα του («Η Εκκλησία ασκεί λογοκρισία», γράφει), το ισπανικό Μilenio, η ολλανδική «De Standaard» και το τουρκικό πρακτορείο VOΑ Νews υπό τον τίτλο «Η Ελλάδα λογοκρίνει τον Κώστα Γαβρά».

«Απορώ που αυτές οι επιστολές δεν έρχονται σε μένα. Δεν μπορώ να απαντήσω σε επιστολές που δεν έχω λάβει», έλεγε χθες στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής. «Για μένα σημασία έχει να ενημερωθεί ο επισκέπτης για την ιστορική αλήθεια, ότι έγιναν δηλαδή καταστροφές στον Παρθενώνα από τους χριστιανούς. Αυτό είναι ένα γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Δεν υπάρχουν όμως ντοκουμέντα που να αποδεικνύουν πως οι καταστροφές έγιναν από ρασοφόρους» και διευκρινίζει πως δεν δέχθηκε πιέσεις από την Ιερά Σύνοδο, αλλά πως υπήρξαν πολίτες που δήλωσαν ότι «σκανδαλίζονται από τις επίμαχες σκηνές».

Ο σκηνοθέτης όμως φαίνεται πως θα κρατήσει σκληρή στάση καθώς δηλώνει: «Το πεδίο των λογοκριτών εμπλουτίσθηκε με ανώτερους δημοσίους λειτουργούς των οποίων το καθήκον είναι η προστασία της Δημοκρατίας. Οι νόμοι που προστατεύουν τα Πνευματικά Δικαιώματα των Δημιουργών (Droits d΄Αuteur) απαγορεύουν ρητά οποιαδήποτε αλλαγή σε μία κινηματογραφική ταινία χωρίς τη συγκατάθεση του σκηνοθέτη».

Για ποιο λόγο όμως δεν επικοινώνησε το Μουσείο με τον Κώστα Γαβρά πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε αλλαγή; «Θα επικοινωνούσα. Το είχα σκοπό. Είναι αλήθεια πως καθυστέρησα», απαντά ο καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής. Τουπουργείο Πολιτισμού από την πλευρά του ένιπτε τας χείρας του, εξηγώντας στα «ΝΕΑ» πως «η απόφαση για την περικοπή του βίντεο ανήκει στη διοίκηση του Μουσείου». Την ίδια ώρα ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων δήλωνε πως είναι «εναντίον οποιασδήποτε λογοκρισίας. Πρόκειται για αδιαμφισβήτητα ιστορικά γεγονότα. Δεν μπορούμε να κατακρίνουμε τι έγινε τον 4ο αιώνα μ.Χ. με τη νοοτροπία του 2009».

Από την προσεχή εβδομάδα ο Κώστας Γαβράς θα ανεβάσει το φιλμάκι για την Ακρόπολη στο Διαδίκτυο

  • «Ορθόδοξες» καταστροφές

Ο Παρθενώνας δεν είναι το μόνο μνημείο που έχει «πληγωθεί» από ορθοδόξους, οι οποίοι θέλησαν να καταστρέψουν οτιδήποτε θύμιζε τον ειδωλολατρικό κόσμο. Πολλοί χριστιανικοί ναοί χτίστηκαν πάνω στα ερείπια αρχαίων: το Ηφαιστείο (Θησείο) μετατράπηκε σε ναό του Αγίου Γεωργίου, η Αγία Μαρίνα στον λόφο των Νυμφών χτίστηκε πάνω σε ιερό του Διός, η Μονή Δαφνίου στη θέση του ιερού του Δαφναίου Απόλλωνα και ο Άγιος Ελευθέριος δίπλα στη Μητρόπολη πάνω σε ιερό της Ειλειθυίας. Χρησιμοποιήθηκαν δε αρκετά αρχαία μνημεία ως οικοδομικό υλικό για να ανεγερθούν χριστιανικοί ναοί, όπως ο Άγιος Ελευθέριος – η λεγόμενη μικρή Μητρόπολη. Πρόσφατα ζητήθηκε να αποτοιχιστούν αρχαιότητες και από δύο εκκλησάκια στην Αρκαδία για να αποκατασταθεί το ιερό του Αμυκλαίου Απόλλωνος.

Άρνηση της Ιστορίας

Του Πέτρου Θέμελη

Το δημιούργημα ενός καλλιτέχνη το δέχεσαι ως μορφή τελειωμένη με τα μηνύματα που εκπέμπει ή το απορρίπτει στο σύνολο, δεν είναι δυνατόν να του αποσπάς τμήματα κάθε φορά που με αυτά προσβάλλονται υποτίθεται τα αισθήματα ή τα χρηστά ήθη ορισμένων συμπολιτών σου. Είναι σαν να κόβεις κομμάτι από τον καμβά ενός ζωγραφικού πίνακα ή να αφαιρείς μέρος ενός γλυπτού ή στην καλύτερη περίπτωση να το καλύπτεις με φύλλο συκής. Η αφαίρεση σκηνών από το ντοκιμαντέρ του Κώστα Γαβρά για την Ακρόπολη, επειδή παραπέμπουν σε καταστροφικές ανθρώπων επεμβάσεις στα μνημεία του Ιερού Βράχου, ισοδυναμεί ταυτόχρονα με εθελοτυφλία και άρνηση της ιστορικής πραγματικότητας. Πάμπολλα είναι τα τεκμηριωμένα παραδείγματα κατεδάφισης αρχαίων οικοδομημάτων και κατακερματισμού γλυπτών στους πρώτους μεταχριστιανικούς αιώνες. Οι πράξεις αυτές δεν είχαν κίνητρο τον θρησκευτικό και μόνο φανατισμό, αλλά οφείλονταν στην άγνοια της αξίας τους και στην ανάγκη πορισμού οικοδομικών υλικών (λίθων, ασβέστη).

  • Ο Πέτρος Θέμελης είναι καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας.
  • Της Μαίρης Αδαμοπούλου, ΤΑ ΝΕΑ: Τρίτη 28 Ιουλίου 2009

 

One response to “Η περικοπή Γαβρά έγινε μπούμερανγκ για την Εκκλησία

  1. grooh

    January 26, 2010 at 6:44 am

    [QUOTE]Μονόπρακτο θεατρικό έργο «Ο Τελευταίος Ψάλτης»

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΝΩΣΗΣ ΨΑΛΤΩΝ

    Αγαπητοί συνάδελφοι, συγκάλεσα σήμερα την Ένωσή μας για να συζητήσουμε ένα πολύ σοβαρό θέμα.

    ΠΟΛΛΑ ΜΕΛΗ

    Τι; Tι;

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ

    Ο oentexnos μας έχει δημιουργήσει πρόβλημα. Έγινε σύσκεψη και ο «μεγάλος» είπε πως δεν μπορούμε να συνεχίσουμε άλλο. Θα κάνουμε υποχρεωτικά και δυτική μουσική.

    ΠΟΛΛΑ ΜΕΛΗ

    Οοοοοουυυυυ! Τι λεεες;

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ

    Ναι, όπως σας το είπα. Και συγκεκριμένα, αρχίζουμε από Θεωρία της Μουσικής, στη σχολή, δίπλα στη Μητρόπολη.

    ΘΩΜΑΣ

    Μα τον αχρείο, πήγαινε γυρεύοντας, τα κατάφερε τελικά! Φτου γαμώτο!

    ΗΛΙΑΣ

    Ε, όχι ρε! Έβαλε ένα βιβλίο με πιθήκους και υποχωρήσαμε. Έπρεπε να το πολεμήσουμε

    ΣΤΑΥΡΟΣ

    Όχι ρε! Δεν μπορώ. Άφησα μουστάκι για να φαίνομαι πιο ώριμος, πιο δυνατός, πιο μάγκας. Αν το μάθει τώρα ο κόσμος ότι θα κάνουμε Σολφέζ..!

    ΗΛΙΑΣ

    Δηλαδή ρε γαμώτο πως είναι αυτό το Σοφλέζ;

    ΣΤΑΥΡΟΣ

    Να, διαβάζεις τις νότες, Ντο, Ρε, Μι, Φα κλπ

    ΗΛΙΑΣ

    Καλά ρε, οι ξεφτίλες θα μας υποχρεώσουν να το λέμε έτσι;

    ΣΤΑΥΡΟΣ

    Και μόνο αυτό; Σου βάζουν και ένα χρονόμετρο ή παίζει ο δάσκαλος πιο γρήγορα στο πιάνο ή κάνει πηδήματα σε 3 και σε 4 νότες παραπάνω ή παρακάτω και πρέπει και εσύ να κελαηδάς ταυτόχρονα.

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ

    Κύριοι, σοβαρευτείτε. Έχουμε δουλειά μπροστά μας.

    ΠΟΛΛΟΙ ΨΑΛΤΕΣ

    Όχι δε θέλουμε. Να μας δώσουν αύξηση

    ΜΑΝΩΛΗΣ

    Καλά τάλεγε ο Domesticatus. Ξεκινήσαμε νέοι και ψάλλαμε. Τώρα έκλεισε η φωνή μας και μας πετάνε στο δρόμο, αν δεν μάθουμε αυτό το … πώς το λένε;

    ΣΤΑΥΡΟΣ

    Σολφέζ.

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ

    Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει Τρία χρόνια Θεωρία της Δυτικής Μουσικής και συγχρόνως τρία χρόνια Σολφέζ και το υποχρεωτικό του πιάνου. Αν τα περάσετε, θα κάνετε μετά τρία χρόνια Αρμονία, και συγχρόνως τρία χρόνια Μουσική Υπαγόρευση τη ντικτέ που λένε, τρία χρόνια Πρίμα Βίστα και τρία χρόνια Σολφέζ ειδικό. Μετά θα κάνετε δύο χρόνια Ειδικό Αρμονίας και μετά – σύμφωνα με το διάταγμα – δύο χρόνια Αντίστιξη και δύο χρόνια Φούγκα. Μετά θα πάρετε το δίπλωμα του ψάλτη. Αυτό που έχετε, δεν θα αναγνωρίζεται.

    ΠΟΛΛΑ ΜΕΛΗ

    Το καθίκι, το καθίκι !

    ΣΤΑΥΡΟΣ

    Τρέξτε, τρέξτε, λιποθύμησε ο Μανώλης. Ανοίξτε το χώρο!

    ΑΥΛΑΙΑ [/QUOTE]

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: