RSS

ΑΓΝΩΣΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΟΙΚΙΣΜΟ ΣΕ ΛΕΥΚΩΜΑ

03 Dec
  • Αίμα και Ιστορία στην κοιλάδα με τα μάραθα

Της Μαίρης Αδαμοπούλου, ΤΑ ΝΕΑ: Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2009

Πολύτιμο  κειμήλιο από  τον στρατηγό  Μιλτιάδη, τον  νικητή της  Μάχης του  Μαραθώνα, το  χάλκινο  κορινθιακό  κράνος του, το  οποίο αφιέρωσε  στον ναό του  Δία στην  Ολυμπία
Μια πεδιάδα με μάραθα έμελλε να γράψει το όνομά της με χρυσά γράμματα στην Ιστορία. Είναι ο Μαραθώνας, που το 490 π.Χ. έγινε το πεδίο μιας από τις πιο αποφασιστικές μάχες για το μέλλον του πολιτισμού, που έδωσε πρώτο πλήγμα στην περσική αλαζονεία και μέσα από την οποία ανδρώθηκε η Αθηναϊκή Δημοκρατία. Μπορεί σήμερα να είναι συνυφασμένος με ένα ολυμπιακό άθλημα, από τα σπλάγχνα του όμως έχει αναδειχθεί ένα σπάνιο πανόραμα της προϊστορίας και της ζωής στην Αττική. Και ακριβώς 2.500 χρόνια μετά την ιστορική μάχη, πολλά από τα μυστικά του αποκαλύπτονται στην έκδοση «Ο Μαραθών και το Αρχαιολογικό Μουσείο», που υπογράφει ο αρχαιολόγος Γεώργιος Σταϊνχάουερ. «Μια μικρή Μεσοποταμία,που μοιάζει να γεννήθηκε μέσα από τα νερά, ήταν ιδανικός χώρος για την εγκατάσταση των πρώτων αγροτών που κυνηγημένοι από την ξηρασία και τη στενότητα της γης πέρασαν τη θάλασσα, φέρνοντας μαζί τους τη μαγική τέχνη της σποράς», γράφει ο αρχαιολόγος για τους πρώτους κατοίκους σ΄ αυτή τη γωνιά της ΒΑ Αττικής.

Μύθος και αλήθεια: Ο μυθικός βασιλιάς Θησέας φέρεται να έχει άμεση σχέση με τον Μαραθώνα. Εξοντώνει τον Μαραθώνιο ταύρο- αλληγορική μορφή της ορμητικής δύναμης του ποταμού Χάραδρου που με βιαιότητα και σε μεγάλη έκταση πλημμυρίζει τον κάμπο. Η ιστορικότητα του άθλου επιβεβαιώνεται από τον πρόσφατο εντοπισμό μυκηναϊκού φράγματος.

Στα όπλα: Είναι 6η μέρα του Βοηδρομιώνα (Σεπτέμβριος), γιορτή της Αρτέμιδος της Αγροτέρας. Διατάσσεται γενική επιστράτευση. Ακόμη και οι δούλοι απελευθερώνονται. Ο Μιλτιάδης κάνει τάμα να θυσιάζει κάθε χρόνο στη θεά μια κατσίκα για κάθε νεκρό Πέρση.

Ο τόπος: Για το πού ακριβώς έγινε η ιστορική μάχη οι απόψεις εξακολουθούν να διίστανται, αλλά σίγουρα διαδραματίστηκε στον κάμπο ανάμεσα στη Βαλαρία, στο Πλάσι και το Βρανά. Το μυστικό: Δεν είναι μόνο η στρατηγική του Μιλτιάδη και η φάλαγγα των οπλιτών που χάρισε τη νίκη στους Αθηναίους, αλλά και το γεγονός ότι πολέμησαν μαζί όλοι οι μεγάλοι άνδρες που οικοδόμησαν το μεγαλείο- πολιτικό, υλικό και πνευματικό- της αρχαίας Αθήνας: Θεμιστοκλής, Αριστείδης , Αισχύλος κ.ά.

Σημάδια επί χρήμασι: Δυο προσθήκες στην αθηναϊκή δραχμή έρχονται να δείξουν την υπερηφάνεια των Αθηναίων για τη νίκη. Προστίθεται ένα στεφάνι ελιάς στο κράνος της Αθηνάς στη μια όψη. Στην άλλη εμφανίζεται ένα μισοφέγγαρο δίπλα στην κουκουβάγια, που προσωποποιεί τη θέα Άρτεμι- αρωγό των Αθηναίωνκαι αναφέρεται στον χρόνο της μεγάλης μάχης.

Ο άγνωστος Μαραθώνας: Άγνωστη παραμένει η θέση του οικισμού. Άλλοι τον τοποθετούν στο Πλάσι, κοντά στην παραλία. Άλλοι στο Βρανά λόγω των νεκροταφείων που μαρτυρούν πυκνότητα κατοίκησης. Ο συγγραφέας πιστεύει πως επρόκειτο για σύνολο από σκόρπια αγροκτήματα συγγενικών γενών.

Τα Ηρώδεια: Έχει και ο Μαραθώνας τα δικά του- αρχαία- Ελγίνεια. Δράστης ο πλούσιος Ρωμαίος Ηρώδης Αττικός, που οργάνωσε την αρπαγή των στηλών του Τύμβου των Μαραθωνομάχων για να κοσμήσει την έπαυλή του στη Λουκού Αρκαδίας.

ΙΝFΟ

Γεώργιος Σταϊνχάουερ, «Ο Μαραθών και το Αρχαιολογικό Μουσείο», έκδοση Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. ΛάτσηΕurobank ΕFG. Ολόκληρη η έκδοση στο Ίντερνετ:
http://www.
latsisfoundation .org.

Άλλος είπε το «Νενικήκαμεν»

Ο αγγελιαφόρος της νίκης με πλήρη πολεμική εξάρτυση φτάνει στην Αθήνα για να αναφωνήσει τη νικηφόρα κραυγή «Νενικήκαμεν» πριν ξεψυχήσει μπροστά στο Πρυτανείο. Μόνο που δεν ήταν ο Φειδιππίδης. Σύμφωνα με τον ιστορικό Ηρακλείδη Ποντικό, του 4ου αιώνα π.Χ., ο μαραθωνοδρόμος ονομαζόταν Θέρσιππος, από τον Δήμο της Ερχιάς (Σπάτα). Επίσης οι ειδικοί ακόμη ερίζουν αν τελικά έτρεξε 40 ή 42 χλμ. (όπως καθιερώθηκε ο Μαραθώνιος από το 1928) και αν ακολούθησε τον άνετο δρόμο μέσω Νέας Μάκρης και Παλλήνης ή τον συντομότερο αλλά ανηφορικό μέσω Πεντέλης.

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on December 3, 2009 in Μαραθώνας

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: