RSS

Αναγκαία η πάλη ενάντια στην εμπορευματοποίηση του πολιτισμού

23 Dec
  • Διασωματειακή Επιτροπή των φορέων του κινηματογράφου κατά «Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη» και «Ακαδημίας»
  • ΚΚΕ: «Στο κέντρο της αντιπαράθεσης πρέπει να βρεθεί η γενικευμένη εμπορευματοποίηση της τέχνης»

Η άμεση ανάγκη να βρουν οι δημιουργοί του κινηματογράφου τον αγωνιστικό «βηματισμό» τους, ενάντια στην ολική επίθεση του κεφαλαίου και του αστικού κράτους μέσω και της εμπορευματοποίησης του πολιτισμού, παραμένει ζητούμενο. Ωστόσο, οι διεργασίες στο εσωτερικό της κινηματογραφικής κοινότητας και οι «περιοδικές» κρίσεις του χώρου – υπογραμμίζοντας τις ακόμα «καλυμμένες» αντικειμενικές αντιθέσεις διαφορετικών πόλων που εμπλέκονται στην κινηματογραφική δημιουργία – αναδεικνύουν ζητήματα: λ.χ. τον ουσιαστικό ρόλο που πρέπει να παίξουν οι συλλογικοί φορείς. Σε αντιπαράθεση με την προσπάθεια παραγκωνισμού τους από το κράτος – παρά την επίδειξη «καλών προθέσεων» – με τη βοήθεια διαφόρων «προθύμων» από το χώρο της μεγάλης παραγωγής και διανομής.

Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκε η χτεσινή συνέντευξη της Διασωματειακής Επιτροπής των φορέων του κινηματογράφου την οποία αποτελούν: Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Ενωση Σεναριογράφων Ελλάδος, Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Κινηματογράφου Τηλεόρασης Βίντεο, Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, Ενωση Μουσικοσυνθετών Στιχουργών Ελλάδος, Πανελλήνια Ενωση Αιθουσαρχών Κινηματογράφου, Σωματείο για τη Διάδοση της Ταινίας Μικρού Μήκους («μικρό»), Ομοσπονδία Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας, STUDIO-Παράλληλο Κύκλωμα, Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος, Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δημιουργών Οπτικοακουστικού («Αθηνά»), Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Μουσικών Πνευματικών Δικαιωμάτων («Αυτοδιαχείριση»). Οι εκπρόσωποί της παρέθεσαν 20 σημεία, με όρους καταγγελίας, για το ρόλο της ομάδας που αυτοαποκαλείται «Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη» και της «Ακαδημίας Κινηματογράφου» που προέκυψε από αυτήν, καταθέτοντας και τις προτάσεις της Διασωματειακής για την ανάπτυξη του κινηματογράφου.

Αν και οι αντικειμενικές αντιθέσεις υπάρχουν (έχουν εκφραστεί πρόσφατα) και εντός της Διασωματειακής, σήμερα, οι 12 φορείς που τη συναποτελούν εμφανίζονται ενωμένοι ενάντια στην εμπορευματοποίηση του κινηματογράφου – περισσότερο ή λιγότερο συγκεκριμένα – και στην απαξίωση των σωματείων. Καλώντας τους συναδέλφους τους να «βγουν» από την «ομίχλη», όπου «σας έχουνε ρίξει και από την Ακαδημία που θέλουν να σας βάλουν». Και να ξεσηκωθούν «προτού είναι αργά και έρθει η ώρα που το final cut (σ.σ. το τελικό αποτέλεσμα της ταινίας όπως το θέλει ο σκηνοθέτης) μιας ταινίας δε θα το έχετε εσείς, οι δημιουργοί, αλλά οι διανομείς, οι διαφημιστές, οι παραγωγοί, τα multiplex (σ.σ. οι πολλαπλές αίθουσες) και οι πρόεδροι του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και τότε δε θα είσθε τίποτα άλλο πια παρά απλοί υπάλληλοι της βιομηχανίας και όχι πραγματικοί καλλιτέχνες».

Στην παρέμβασή του, ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, ανέδειξε τον προσανατολισμό που πρέπει να έχει ένα κίνημα των κινηματογραφιστών, αν θέλουν να έχει ελπίδα ο αγώνας τους. Σημείωσε «τον αποφασιστικό ρόλο που πρέπει να έχουν και στη διοίκηση και στην παραγωγή και στον έλεγχο οι φορείς, τα σωματεία, οι συλλογικές εκφράσεις των δημιουργών και των εργαζομένων στο χώρο του πολιτισμού». Ασκησε κριτική στην «Ομίχλη» και την «Ακαδημία» της, λέγοντας ότι «άσχετα από προθέσεις, η συνύπαρξη παραγωγών και δημιουργών οδηγεί εκ των πραγμάτων σε ακόμα πιο ασφυκτικό έλεγχο του κεφαλαίου, έλεγχο ιδεολογικό, πολιτικό και οικονομικό, σε σχέση με τους όρους που δημιουργεί σήμερα ο καλλιτέχνης, σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ηθοποιός κλπ.».

«Στο κέντρο της αντιπαράθεσης πρέπει να βρεθεί η γενικευμένη εμπορευματοποίηση της τέχνης σε όλες τις εκφράσεις της και ιδιαίτερα στον κινηματογράφο», όπως και κάθε νομοσχέδιο με το οποίο η κυρίαρχη πολιτική υπηρετεί την «απρόσκοπτη διείσδυση του κεφαλαίου στην παραγωγή και στη διανομή». «Ηδη σήμερα, πάνω από το 80% της διανομής ελέγχεται από 3-4 εταιρείες. Υπάρχουν αυστηρά φίλτρα στην παραγωγή και στη δημιουργία. Εφαρμόζεται ο νόμος που λέει ότι ο κινηματογράφος αποτελεί εμπορικό προϊόν που πρέπει να φέρνει κέρδος. Αρα, πρέπει κυρίως να αντιπαλέψουμε την εμπορευματοποίηση. Με το σημερινό συσχετισμό. Με τις σημερινές δυσκολίες. Να ανοίξουμε τον ορίζοντα στους ανθρώπους της τέχνης να δημιουργήσουν ελεύθερα, απρόσκοπτα, κόντρα σε αυτή τη μονοπώληση που υπάρχει και θα γενικευθεί τα επόμενα χρόνια, στα πλαίσια και των κυρίαρχων επιλογών που γίνονται και στην οικονομία και που επιδρούν ασφυκτικά και στον πολιτισμό». [ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 23/12/2009]

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on December 23, 2009 in Κινηματογράφος

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: