RSS

Τι είπε, τι έκανε και τι δεν έκανε

17 Jan
  • Της ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ, ΚΥΡ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, Επτά, Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2010

Ποιότητα και διαφάνεια. Αυτές ήταν οι λέξεις-κλειδιά που προέταξε ο Παύλος Γερουλάνος με το που ανέλαβε το τιμόνι ενός υπερ-υπουργείου, πλέον, που αγκαλιάζει από την πολιτιστική κληρονομιά και τον σύγχρονο πολιτισμό μέχρι τη δημόσια ραδιοτηλεόραση, την τουριστική ανάπτυξη και τον αθλητισμό.

Ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος σε συνάντησή του με τους συμβασιούχους του ΥΠ.ΠΟ τον Δεκέμβριο του 2009.

Ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος σε συνάντησή του με τους συμβασιούχους του ΥΠ.ΠΟ τον Δεκέμβριο του 2009.

Και ήταν ακριβώς «η διαπίστωση αρρυθμιών και αποκλίσεων» από τις οδηγίες του περί «διαφάνειας, αξιοκρατίας και αντικειμενικότητας» που τον οδήγησαν στο ν’ ανακαλέσει τις προάλλες την προκήρυξη 2.584 θέσεων ωρομίσθιου προσωπικού.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μέχρι να επαναπροκηρυχθούν οι θέσεις, μια σειρά από αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία της χώρας θα παραμείνουν προσωρινά κλειστά! Μια μάλλον απογοητευτική εξέλιξη, πάνω που συμπληρώνονταν εκατό μέρες της νέας κυβέρνησης, κι ας προκλήθηκε από αγαθές προθέσεις… Από την 1η Μαΐου, πάντως, όλες οι προσλήψεις διοικητικού και φυλακτικού προσωπικού του ΥΠΠΟΤ θα γίνονται μέσω ΑΣΕΠ και μένει να δούμε πώς θα προχωρήσουν στην πράξη εκείνες που αφορούν τους επιστημονικούς κλάδους (αρχαιολόγους, συντηρητές κ.ο.κ.).

Αντιμέτωπος με την οικονομική κρίση που στενεύει τα περιθώρια και των δικών του πρωτοβουλιών, ο νέος υπουργός Πολιτισμού, πέρα από τη διαφάνεια, δεσμεύθηκε μεταξύ άλλων και για τα παρακάτω: τη συνέχιση της προσπάθειας για επιστροφή των Μαρμάρων (ήδη κατήγγειλε στον ΟΗΕ την «ανηθικότητα» του διαμελισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα), την προώθηση προγραμμάτων ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων και εκτός Αθηνών, την άμεση ψήφιση του νομοσχεδίου για τον κινηματογράφο, τη στήριξη των καλλιτεχνικών θεσμών της περιφέρειας (εξ ου και η αμείωτη επιχορήγηση των ΔΗΠΕΘΕ), την εισαγωγή της αρχιτεκτονικής στα δημόσια κτίρια, την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, την πολιτιστική αναβάθμιση των προγραμμάτων των κρατικών ΜΜΕ (με πρώτο θύμα, όπως φαίνεται, το «πανηγυράκι» της Ευrovision).

Τι δείγματα γραφής, όμως, έχουμε προς το παρόν; Ως προς την επιλογή γενικού γραμματέα, επικράτησε η κοινή λογική: λίγοι γνωρίζουν τόσο καλά πώς λειτουργεί το υπουργείο όσο η αρχαιολόγος Λίνα Μενδώνη, που είχε συνεργαστεί στο παρελθόν με τρεις υπουργούς Πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ. Ως προς τους καταξιωμένους επικεφαλής θεσμών, επίσης, οι οποίοι τοποθετήθηκαν επί κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας, καμία «καρατόμηση» δεν είδαμε: Λούκος (Ελληνικό Φεστιβάλ), Χουβαρδάς (Εθνικό Θέατρο) και Παπαλιός (Κέντρο Κινηματογράφου) συνεχίζουν κανονικά τη θητεία τους.

Ωστόσο, η οικονομική αβεβαιότητα παραμένει, στο μέτρο που ο εθνικός προϋπολογισμός είναι «όμηρος» των αποφάσεων των Βρυξελλών. Στον τομέα του πολιτισμού αναλογούν γύρω στα 500 εκατ. ευρώ (68,2 λιγότερα από πέρσι) και ενδεχομένως χορηγίες σαν αυτή του ΟΠΑΠ για το στέγαστρο του Λυκείου να ματαιωθούν ώστε να καλυφθούν άλλα κενά.

Αν μη τι άλλο, το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού μόλις έλαβε για να μοιράσει στους επιχορηγούμενους θιάσους 2.950.000 ευρώ, ποσό που καλύπτει τα 3/4 της χρωστούμενης από πέρσι ενίσχυσής τους. Ομως εφεξής οι καλλιτεχνικοί θεσμοί δεν πρέπει να θεωρούν τίποτε δεδομένο, καθώς το έργο όλων -μικρών και μεγάλων, κρατικών και ιδιωτικών- θα μπει στο μικροσκόπιο από την αρχή, με τη δημοσιοποίηση του Μητρώου Επιχορηγούμενων Φορέων, που μόλις άρχισε να συγκροτείται.

Τέλος Ιανουαρίου προγραμματίζεται να δοθεί για δημόσια διαβούλευση και το κινηματογραφικό νομοσχέδιο, αποκαλύπτοντας επιτέλους τη στάση της κυβέρνησης ως προς την εκπροσώπηση των συνδικαλιστικών φορέων στα κέντρα λήψεως αποφάσεων. Πληροφορίες θέλουν τον Π. Γερουλάνο να επιθυμεί την ενδυνάμωση του ρόλου του Film Commission ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι διεθνείς παραγωγές που θα γυρίζονται εδώ, παραγωγές που και χρήματα φέρνουν, και διαφημίζουν στο εξωτερικό την Ελλάδα.

Η διακηρυγμένη σύζευξη πολιτισμού-τουρισμού δεν έχει φανεί στην πράξη ακόμη. Δεδομένου ωστόσο ότι φέτος συμπληρώνονται 2.500 χρόνια από τη μάχη του Μαραθώνα, ο κλασικός μαραθώνιος αναβαθμίστηκε σε «χρυσό» και ομολογημένος στόχος της ηγεσίας του ΥΠΠΟΤ είναι να εξασφαλιστεί η συμμετοχή 25.000 δρομέων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διεθνή προβολή της Αθήνας και για την επιμήκυνση της τουριστικής κίνησης. Θα εξασφαλιστούν άραγε και τα απαιτούμενα κονδύλια;

  • Εκκρεμούν 200 μελέτες

Εν τω μεταξύ, το Ελληνικό Φεστιβάλ ακόμα περιμένει να διευθετηθεί το αίτημά του για την παραχώρηση του «Πειραιώς 260», ενώ στη Λυρική Σκηνή δεν μπήκαν ορκωτοί λογιστές, κι ας άφησε υπόνοιες ο υπουργός (βλ. συνέντευξή του στο «7») ότι η «κακοδιαχείριση και η ελιτίστικη αυταρέσκεια» των πρόσφατων διοικήσεών της μπορεί να μην οφείλονται αποκλειστικά σε «ανικανότητα»… Στο δε Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο εκκρεμούν εκατοντάδες υποθέσεις και 200 περίπου μελέτες για έργα που φιλοδοξούν να ενισχυθούν από τον νέο κοινοτικό κουμπαρά.

Ως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, ούτε για την επαναδιαπραγμάτευση του ΕΣΠΑ είχαμε ακούσει κουβέντα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ωστόσο, η προσπάθεια ν’ αποκτήσει το υπουργείο τον «απόλυτο σχεδιασμό» σ’ ό,τι αφορά τα έργα πολιτισμού που θα ενταχθούν στο ΕΣΠΑ, συνεχίζεται αμείωτη, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει επισήμως το ελληνικό αίτημα από τις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου. Εν αναμονή λοιπόν, με την ελπίδα ότι ο απολογισμός των… διακοσίων ημερών της ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ θα είναι πλουσιότερος. *

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: