RSS

Το Ηρώδειο δεν είναι από… μάρμαρο

08 Jun
  • Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ, Ελευθεροτυπία, Τρίτη 8 Ιουνίου 2010
  • Οι θεατές του Ηρωδείου μπορεί να μην έχουν μάτια παρά μόνο για τις παραστάσεις, αλλά δεν είναι αμελητέα η δουλειά που γίνεται στο ίδιο το μνημείο όλη τη χρονιά μέχρι να ξανανάψουν τα φώτα του Φεστιβάλ Αθηνών.

Τα  νέα εδώλια μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης στη δυτική πάροδο

Τα νέα εδώλια μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης στη δυτική πάροδο

Η Επιστημονική Επιτροπή Ηρωδείου, που απ’ ό,τι φαίνεται θα συγχωνευθεί με την Επιτροπή των Μνημείων της Νοτίου Κλιτύος Ακρόπολης, όπως ήταν παλαιότερα, μερίμνησε για άλλη μια χρονιά για τη στερέωση, συντήρηση και αποκατάσταση του αρχαίου μνημείου.

Οι σωζόμενοι υψηλοί τοίχοι της σκηνής και του κοίλου, όμως, παρουσιάζουν προβλήματα, όπως μας λέει ο υπεύθυνος της ομάδας για τη σωτηρία του μνημείου, πολιτικός μηχανικός Διονύσης Μονοκρούσος. Τα προβλήματα αυτά οφείλονται κατά κύριο λόγο «στη γήρανση, διάβρωση, στα διάφορα μηχανικά αίτια, βίαια γεγονότα αλλά και στη χρήση του μνημείου διαχρονικά».

Οσο και να μη φαίνεται στους θεατές, υπάρχουν τμήματα που είναι ετοιμόρροπα, που παρουσιάζουν διαμπερείς ρωγμές, απολεπίσεις και μεγάλες απώλειες από την αρχική επιφάνεια των μαρμάρων.

«Τα σωζόμενα αρχαία εδώλια στο κάτω κοίλο είχαν συντηρηθεί πλημμελώς τη δεκαετία του 1960 και σήμερα παρουσιάζουν έντονη φθορά, καταπονούμενα, εκτός από τις καιρικές συνθήκες, και από τους πολυάριθμους θεατές των παραστάσεων», σύμφωνα με τον κ. Μονοκρούσο. «Σε παλαιότερη εποχή είχαν επίσης καταρρεύσει οι κεκλιμένες θολωτοί πάροδοι (Ανατολική και Δυτική) μαζί με τα υπερκείμενα εδώλια».

Από το 2003-2009, τα έργα, που έγιναν με ευρωπαϊκά κονδύλια μέσω του Ταμείου Διαχείρισης Πιστώσεων Αρχαιολογικών Εργων (ΤΔΠΕΑΕ), ήταν σωτήρια για τη μακροβιότητα του Ηρωδείου ως εν χρήση μνημείου. Αν έμενε ασυντήρητο θα ερχόταν μια μέρα που θα κρινόταν επικίνδυνο για τους θεατές. Οι εργασίες που ολοκληρώθηκαν είναι:

– Συμπληρώθηκαν με πειραϊκό ακτίτη τα κομμάτια που έλειπαν από τις εσωτερικές όψεις του νότιου τοίχου της σκηνής (ορατού έξω από το Ηρώδειο). Επίσης, συμπληρώθηκαν και στερεώθηκαν οι πλευρικοί τοίχοι της σκηνής, όπως επίσης ο ανατολικός και δυτικός τοίχος του κοίλου.

– Αποκαταστάθηκαν οι θόλοι των δύο παρόδων, που είχαν πέσει, και από επάνω αναστηλώθηκαν τα εδώλια που υπήρχαν στη δυτική πλευρά, προσφέροντας στο κοινό από πέρυσι άλλες 36 θέσεις. Τα εδώλια της ανατολικής παρόδου έχουν ήδη κατασκευαστεί και θα πάρουν τη θέση τους τον προσεχή Οκτώβριο μετά το Φεστιβάλ.

– Αποκαταστάθηκαν με νέο Πεντελικό μάρμαρο τα σκαλοπάτια στις δύο ακραίες κλίμακες του κοίλου, όπου τοποθετήθηκε φέτος και κιγκλίδωμα από ανοξείδωτο χάλυβα, διευκολύνοντας τους θεατές κυρίως κατά την αποχώρησή τους. Επίσης συμπληρώθηκαν τα πώρινα στηθαία.

Τελευταία, έγινε στερέωση ενός τόξου του μετασκηνίου, που παρουσίαζε ετοιμορροπία και είχε στερεωθεί προσωρινά με συρματόσχοινα. Επίσης, καθαρίστηκε και άνοιξε ο αρχαίος αγωγός του θεάτρου για να μην το ξαναδούμε να πλέει στο νερό. Η εργασία αυτή έγινε με τη βοήθεια ρομποτικής κάμερας και ειδικών μηχανημάτων, που παραχώρησε δωρεάν η ΕΥΔΑΠ.

Στερεώθηκαν και τα επισφαλή τμήματα των τόξων ψηλά στον τοίχο του κοίλου, όπου έχει τοποθετηθεί ειδικό ικρίωμα ύψους 24 μέτρων.

Και όσοι νομίζουν πως το Ηρώδειο είναι από «μάρμαρο» και δεν χρειάζεται καμία προστασία, η αλήθεια είναι ότι τα αρχαία εδώλια του κάτω διαζώματος απαιτούν συντήρηση κάθε χρόνο μετά το τέλος των παραστάσεων του Φεστιβάλ.

Από το προσεχές φθινόπωρο, με βάση τις εγκεκριμένες μελέτες από το ΚΑΣ, προγραμματίζονται στερεώσεις των επισφαλών τμημάτων ψηλά στους εξωτερικούς τοίχους της σκηνής, όπως και του κοίλου. Θα αναστηλωθεί και το αρχαίο θύρωμα της ανατολικής παρόδου. Επιπλέον, θα γίνει στερέωση και αποκατάσταση των τόξων και τμημάτων των τοίχων, που έχουν καταπέσει στον περιμετρικό τοίχο του κοίλου.

  • Γιατί πληρώνει το Φεστιβάλ για τη χρήση του θεάτρου;

Τελευταίως σχολιάστηκε στον Τύπο το παράλογο που συμβαίνει να υποχρεούται το Ελληνικό Φεστιβάλ, που ανήκει τα τελευταία χρόνια στη δικαιοδοσία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού και επιχορηγείται από αυτό, να καταβάλλει «τέλος χρήσης» για το Ηρώδειο στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, που επίσης υπάγεται στο ΥΠΠΟΤ.

Οσο και να φαίνεται εκτός λογικής όλη αυτή η υπόθεση -με το ΚΑΣ κάθε χρόνο να εξανίσταται για τα συσσωρευμένα φέσια του Φεστιβάλ-, μάλλον δεν είναι, όπως μας εξήγησε η γεν. γραμματέας του ΥΠΠΟΤ Λίνα Μενδώνη. «Το Φεστιβάλ πρέπει να πληρώνει το ΤΑΠΑ, γιατί έτσι επιστρέφουν κάποια χρήματα για τη συντήρηση του Ηρωδείου και γιατί κάθε φορέας από αυτούς δεν είναι τελείως δημόσιος, έχει τον δικό του προϋπολογισμό, το δικό του ταμείο. Με το ίδιο σκεπτικό θα μπορούσαμε να πούμε γιατί να πληρώνει το Εθνικό Θέατρο και η Λυρική Σκηνή για τα έξοδα λειτουργίας του θεάτρου κατά τις φεστιβαλικές εκδηλώσεις, αφού κι αυτά είναι κρατικά και επιχορηγούμενα από το ΥΠΠΟΤ;».

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on June 8, 2010 in Ηρώδειο

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: