RSS

Διατηρητέο μετά μουσαμά

27 Apr
  • ΝΑΟΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ ΜΠΑΖΕΙ ΝΕΡΑ
  • Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ, Ελευθεροτυπία, Τρίτη 26 Απριλίου 2011

Ενας ναός του 17ου αιώνα, η Αγία Μαρίνα Κισσού στο Πήλιο, καλύπτεται σήμερα από μουσαμά για να μην μπαίνει μέσα η βροχή. Κι αυτό γιατί εδώ και δυο χρόνια η στέγη του διατηρητέου αυτού ναού «μπάζει» νερά και το ταβάνι του με τις περίφημες οροφογραφίες έχει φουσκώσει, όπως μας είπε ο ιερέας π. Μιχαήλ Β. Μιχάλαρος, που προσπαθεί να σώσει το μνημείο με τα πενιχρά μέσα που διαθέτει.

«Το πρόβλημα εστιάζεται στη στέγη. Χρειάζεται επισκευή και το κόστος είναι υψηλό, γύρω στα 180.000 ευρώ», μας είπε.

«Με δικές μας δαπάνες έγινε η μελέτη συντήρησης της στέγης. Την καταθέσαμε στην 7η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, η οποία ήρθε και στήριξε τις οροφογραφίες. Η μελέτη εγκρίθηκε, αλλά πέραν αυτού τίποτα. Εν τω μεταξύ, η στέγη έτρεχε. Κάναμε έρανο και τη σκεπάσαμε με μουσαμά. Αλλά πόσο θα αντέξει κι αυτός; Δεν έχουμε βλέπετε πόρους, ούτε κληροδοτήματα για να αναλάβουμε το έργο κι εγώ είμαι ένας απλός παπάς…».

Η Αγία Μαρίνα Κισσού είναι μια τρίκλιτη βασιλική με πέριξ αυτής ένα ξύλινο υπόστεγο. Η παλιά σφραγίδα στο γραφείο του ναού γράφει ότι κτίστηκε το 1650 και ανακαινίστηκε το 1745 με εισφορές των ξενιτεμένων Κισσιωτών. Το κτήριο είναι κατασκευασμένο από πέτρα δουλεμένη στο χέρι και πολλά εντοιχισμένα μαρμάρινα κομμάτια, που έφεραν έμποροι και καπεταναίοι από την Κωνσταντινούπολη, όπως μαρτυρούν οι γέροντες του χωριού μεταφέροντας αφηγήσεις παλαιοτέρων. Την είσοδο του ναού στολίζει μαρμάρινη αψίδα με ανάγλυφες διακοσμήσεις που μοιάζουν με μουσουλμανικές. Γι’ αυτό εικάζεται πως η αψίδα αυτή προέρχεται από κάποιο γκρεμισμένο μαυσωλείο της Πόλης.

Ο ναός είναι τρισυπόσταστος. Ηταν αφιερωμένος στον Αγιο Γεώργιο, την Αγία Μαρίνα και τον Αγιο Αθανάσιο (σήμερα μόνο στη Αγία Μαρίνα). Φέρει επίσης παρεκκλήσι των Αγίων Πάντων, που χρησιμοποιείται ως μουσείο. Φυλάσσονται εκεί Δισκοπότηρα με εγχάρακτες αφιερώσεις, ένα Ευαγγέλιο του 1840 και δύο ασημένια στέφανα τέλεσης γάμων. Πολύτιμες, όμως, θεωρούνται οι τοιχογραφίες του ναού, γιατί έγιναν το 1802 από τον λαϊκό ζωγράφο Κωνσταντίνο Παγώνη από τους Χιονάδες της Ηπείρου. Οικογένειες ολόκληρες από τους Χιονάδες έβγαλαν περίφημους μαστόρους λαϊκής ζωγραφικής, που δημιούργησαν παράδοση κατά τον 18ο αιώνα, αφήνοντας μνημειώδη έργα σε πολλά χωριά της Ηπείρου. Μία από αυτές τις οικογένειες ήταν και οι Παγώνηδες.

Ο ναός είναι καταστόλιστος με τοιχογραφίες που σώζονται σε καλή κατάσταση. Ακόμη και αυτές της οροφής, που απειλήθηκαν από την υγρασία, στερεώθηκαν και ένα τμήμα τους συντηρήθηκε πέρυσι από τους συντηρητές της 7ης Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, η οποία σκοπεύει να στείλει προς έγκριση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο τη μελέτη επισκευής της στέγης, όπως και τη μελέτη συντήρησης του συνόλου των τοιχογραφιών, που τώρα ολοκληρώνεται, όπως μας εξήγησε η έφορος Ασπασία Ντίνα. Το επόμενη βήμα είναι το έργο να ενταχθεί για την υλοποίησή του σε ένα από τα επιχειρησιακά περιφερειακά

 
Leave a comment

Posted by on April 27, 2011 in Πήλιο

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: