RSS

Έως το τέλος του 2013 φεύγουν οι σκαλωσιές από τη Μητρόπολη της Αθήνας

08 Aug
  • Μετά από σχεδόν 14 χρόνια
Οι πρώτες εξωτερικές σκαλωσιές τοποθετήθηκαν στη Μητρόπολη το 1999
Οι πρώτες εξωτερικές σκαλωσιές τοποθετήθηκαν στη Μητρόπολη το 1999   (Φωτογραφία:  ΑΠΕ )
Ο σεισμός του 1999 στην Αθήνα «πλήγωσε» τη Μητρόπολη της Αθήνας, που έκτοτε ασφυκτιά μέσα σε σκαλωσιές. Η ομόφωνη έγκριση από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων της μελέτης αποκατάστασης των διακοσμητικών στοιχείων του και η εκτέλεση του έργου βάζει τέλος στις σκαλωσιές, ανοίγοντας και πάλι το ναό στο κοινό. Το έργο της συντήρησης και αποκατάστασης του διακόσμου στη Μητρόπολη που παίρνει το δρόμο της υλοποίησης μετά την έγκριση της μελέτης από το ΚΣΝΜ, θα είναι κρίσιμο για την επαναλειτουργία του ναού. Με την ολοκλήρωση της συντήρησης, αλλά και των τελευταίων στατικών εργασιών που γίνονται στον τρούλο (οι τελευταίες αναμένεται να ολοκληρωθούν την άνοιξη του 2013), η Μητρόπολη αναμένεται να δοθεί και πάλι στο κοινό ως το τέλος του 2013. 
Η συντήρηση και αποκατάσταση του διακόσμου έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.

Ο Ιερός Καθεδρικός Ναός Αθηνών, στην πλατεία Μητροπόλεως, είναι αφιερωμένος στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου.

Τα αρχικά σχέδια του ναού έγιναν από τον Δανό αρχιτέκτονα Θεόφιλο Χάνσεν. Η ανέγερσή του άρχισε το 1842, ενώ το 1846 έγινε μετατροπή των σχεδίων με σχέδια του Δημητρίου Ζέζου, του οποίου το έργο ολοκλήρωσε ο Γάλλος Φρανσουά Μπουλανζέ, με εκτέλεση του Παναγιώτη Κάλκου το 1862.

Ο τύπος του είναι σταυροειδής τρίκλιτη βασιλική με τρούλο, με δύο ενσωματωμένα κωδωνοστάσια στις γωνίες της δυτικής πλευράς. Ο ναός έχει κηρυχθεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο.

Τη δημιουργία των εικόνων του τέμπλου ανέλαβε ο Σπυρίδων Γιαλλινάς, ο οποίος σχεδίασε και τις τοιχογραφίες, τοις οποίες φιλοτέχνησε ο Βαυαρός ζωγράφος Αλεξάντερ Σέιτζ.

Την κοσμηματογραφία ανέλαβε ο ζωγράφος Κωνσταντίνος Φανέλλης, ενώ τα γλυπτά αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά στοιχεία ανήκουν στον Τηνιακό γλύπτη Γεώργιο Φυτάλη.

Οι τοιχογραφίες εμφανίζουν φθορές λόγω της σεισμικής δραστηριότητας και της παρουσίας υγρασίας, ενώ τα γλυπτά αρχιτεκτονικά στοιχεία παρουσιάζουν φθορές κυρίως λόγω ατμοσφαιρικών ρύπων και μεταγενέστερων επεμβάσεων. Οι φορητές εικόνες του τέμπλου έχουν ρωγμές, τοπικές απώλειες και οξειδώσεις.

  • Έγκριση για τον Ι.Ν. Αγίας Μαρίνας Θησείου

Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων ενέκρινε εξάλλου ομόφωνα μελέτη συντήρησης και αποκατάστασης των τοιχογραφιών του Ιερού Ναού της Αγίας Μαρίνας στο Θησείο, που αντιμετωπίζουν προβλήματα κυρίως από το σεισμό του 1999.

Το έργο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και το υλοποιεί η Αρχιεπισκοπή Αθηνών.

Ο ναός, που βρίσκεται στην αρχαιολογική περιοχή της Ακρόπολης, έχει χτιστεί το 1922. Ο τύπος του είναι εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο. Στο εσωτερικό του περιλαμβάνει τοιχογραφίες διαφόρων καλλιτεχνών, που χρονολογούνται από το 1934 ως το 1961.

Στη νοτιοανατολική πλευρά του υπάρχει βυζαντινός σπηλαιώδης ναΐσκος, στον οποίο σώζονται επάλληλα στρώματα τοιχογραφιών του 13ου, 17ου και 19ου αιώνα.

Τέλος, εγκρίθηκε ομόφωνα η συντήρηση των τοιχογραφιών του Ιερού Βήματος του ναού Αγίου Νικολάου Αχαρνών, τις οποίες φιλοτέχνησε ο Φώτης Κόντογλου την περίοδο 1957-1968. Και αυτό το έργο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on August 8, 2012 in Μνημεία

 

Tags:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: