RSS

Ελπίδες μόνο για θραύσματα του Παρθενώνα

23 Aug
 
Ανεξάρτητα από το πάγιο και διαρκές αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής εισηγήθηκε το ειδικό αίτημα για μία κατ’ αρχάς επανένωση «αδέσποτων» θραυσμάτων, από το γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα κυρίως που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, με τα γλυπτά που εκτίθενται στην Αθήνα, με βασικό επιχείρημα ότι η επανάκτηση της συνολικής εικόνας ενός γλυπτού, ακόμη και με την προσθήκη ενός μικρού σπασμένου μαρμάρου είναι θέμα, πρώτα απ’ όλα, επιστημονικής δεοντολογίας.

Στις προθέσεις μάλιστα του Μουσείου Ακρόπολης είναι η πρόσκληση το φθινόπωρο εκπροσώπων του Βρετανικού Μουσείο, προκειμένου να δουν την έκθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα, ώστε να σχηματίσουν τη δική τους άποψη για τη δυνατότητα επανατοποθέτησης θραυσμάτων που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο στα σημεία από όπου λείπουν.

Λέγοντας «αδέσποτα» θραύσματα, η UNESCO εννοεί όλα τα μικρά κομμάτια που βρίσκονται στο Λονδίνο, όπως για παράδειγμα το πίσω τμήμα του άνω κορμού του Ποσειδώνα από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα (το πρόσθιο τμήμα εκτίθεται στο Μουσείο Ακρόπολης). Τμήμα του ποδιού μιας Λαπιθίδος που την αρπάζει Κένταυρος από την 12η νότια μετόπη του ναού (η σύνθεση σώζεται σχεδόν ολόκληρη στο Μουσείο Ακρόπολης). Τμήμα του στήθους ενός πολεμιστή που απεικονίζεται στη ζωφόρο, καθώς και άλλα αδέσποτα θραύσματα από κεφάλια γλυπτών, χέρια ή πόδια και πολλά άλλα.

Η 18η Συνάντηση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την προώθηση της επιστροφής πολιτιστικών αγαθών στις χώρες καταγωγής τους πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιούνιο στο Παρίσι. Στο σταθερό πάντως αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών, το οποίο παρουσιάσθηκε στη σύνοδο, η εκπρόσωπος του βρετανικού υπουργείου Πολιτισμού Μπάουερ επανέλαβε τα γνωστά επιχειρήματα της βρετανικής πλευράς, ότι το ζήτημα αυτό εμπίπτει στην αποκλειστική εποπτεία και διαχείριση του Συμβουλίου Διοικητών του Βρετανικού Μουσείου. Από την άλλη, όμως, αποτίμησε θετικά και την ελληνική πρόταση για τρισδιάστατη ψηφιακή σάρωση της ζωφόρου του Παρθενώνα όσον αφορά στα τμήματά της που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ ολοκληρώνεται το φθινόπωρο η ψηφιακή σάρωση των λίθων που βρίσκονται στο Μουσείο Ακρόπολης, ώστε να γίνει η ψηφιακή σύνθεση ολόκληρης της ζωφόρου, προκειμένου να αποκτηθεί ακριβέστερη επιστημονική γνώση.

Θραύσματα, όμως, από τη ζωφόρο του Παρθενώνα βρίσκονται σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις: Παρίσι, Βιέννη, Κοπεγχάγη, Μόναχο και Βίρτσμπουργκ.

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, Πέμπτη 23 Αυγούστου 2012

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: