RSS

«Να παραμείνουν οι αρχαιότητες στον σταθμό»

24 Sep
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 17.09.2015 ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης οραματίζεται ένα υπόγειο αρχαιολογικό πάρκο που θα συνδέει τα μνημεία της περιοχής.

Οι αρχαιότητες στον σταθμό «Βενιζέλου» του μετρό Θεσσαλονίκης θα πρέπει να παραμείνουν στη θέση τους «για λόγους δημοσίου συμφέροντος» και «προστασίας του μοναδικού αυτού συνόλου» αποφάσισε το βράδυ της Τρίτης, ύστερα από άλλη μία πολύωρη συνεδρίαση, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Ουσιαστικά, η γνωμοδότηση συνιστά στροφή 180 μοιρών για το ΚΑΣ, που τον Δεκέμβριο του 2014 είχε εγκρίνει τη μελέτη για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των βυζαντινών καταλοίπων σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο του σταθμού.

Αφορμή γι’ αυτή την αλλαγή στάσης ήταν η νέα αρχιτεκτονική λύση του Δήμου Θεσσαλονίκης, η οποία προβλέπει την ανάδειξη των σημαντικών αρχαιοτήτων in situ μέσα σε ένα υπόγειο αρχαιολογικό πάρκο και την προσωρινή ή μόνιμη κατάργηση του σταθμού «Βενιζέλου». Ωστόσο, το ΚΑΣ επέλεξε να μην εγκρίνει ολόκληρη την πρόταση, εστιάζοντας αποκλειστικά στο σκέλος της in situ διατήρησης και τονίζοντας ότι δεν καλείται να αποφασίσει για την τύχη του σταθμού, αλλά να προστατέψει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα μνημεία. Μέλη του Συμβουλίου εξέφρασαν την ευγνωμοσύνη τους στον δήμο για την πρωτοβουλία του, αλλά και την απογοήτευσή τους γιατί η πρόταση δεν προήλθε από την Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, η διαμόρφωση ενός επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου στον χώρο του σταθμού «Βενιζέλου» δεν θα σταθεί εμπόδιο στη λειτουργία του μετρό, καθώς οι σήραγγες διέρχονται κάτω από τις αρχαιότητες, ενώ το επιβατικό κοινό μπορεί να εξυπηρετείται από τον κοντινό σταθμό «Αγία Σοφία». Σε κάθε περίπτωση, ο σταθμός μπορεί κάλλιστα να τεθεί σε λειτουργία στο άμεσο ή απώτερο μέλλον, εφόσον βρεθεί μια λύση που δεν θα απαιτεί τη μετακίνηση των αρχαιοτήτων. Στο παρελθόν, η Αττικό Μετρό έχει επισημάνει ότι, ακόμη κι αν μια τέτοια εκδοχή ήταν υλοποιήσιμη από κατασκευαστικής πλευράς, θα επιβάρυνε κατά 60,5 εκατ. ευρώ τον προϋπολογισμό του έργου και θα καθυστερούσε σημαντικά την ολοκλήρωσή του. Η εταιρεία ζήτησε την αναβολή της προχθεσινής συζήτησης με το επιχείρημα ότι η έλαβε την πρόταση του δήμου μόλις λίγες ημέρες νωρίτερα. Σε επιστολή της προς το Συμβούλιο αναφέρεται ότι μια απόπειρα κατάργησης του κεντρικού σταθμού «Βενιζέλου» θα έχει αρνητικές συνέπειες για το συνολικό έργο του μετρό, την τοπική κοινωνία και την ελληνική οικονομία.

Ο αρχικός σχεδιασμός των σταθμών «υποστηρίζεται με ανεπίτρεπτη και αδικαιολόγητη εμμονή» δήλωσε από την πλευρά του ο κ. Μπουτάρης, υποστηρίζοντας ότι το μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει περισσότερους σταθμούς απ’ όσους πραγματικά χρειάζεται η πόλη. Πρόσθεσε, δε, ότι το έργο του μετρό επί του παρόντος έχει «παγώσει» για λόγους που δεν σχετίζονται με τις αρχαιότητες, και ότι η εφαρμογή της νέας πρότασης θα αποσυμφορήσει αυτό το κομμάτι της Θεσσαλονίκης χωρίς ιδιαίτερο κόστος ή μεγάλες καθυστερήσεις.

Στο μεταξύ, το μοναδικό στο είδος του μνημειακό σύνολο, που απαρτίζεται από τμήμα της λιθόστρωτης ή χαλικόστρωτης Μέσης Οδού, τα λείψανα ενός μνημειακού τετραπύλου, μια μαρμαρόκτιστη πλατεία και ένα κομμάτι του οικιστικού ιστού της βυζαντινής πόλης, φέρει ήδη τα ίχνη της φθοράς εξαιτίας της παρατεταμένης έκθεσής του στις περιβαλλοντικές συνθήκες. Οπως αναφέρθηκε στη διάρκεια της συνεδρίασης, το εργοταξιακό στέγαστρο δεν εξασφαλίζει την πλήρη προστασία του χώρου από τις βροχοπτώσεις, ενώ οι μπετονένιοι διαφραγματικοί τοίχοι μετατρέπουν το σκάμμα σε δεξαμενή.

 
Leave a comment

Posted by on September 24, 2015 in Uncategorized

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: