RSS

Monthly Archives: July 2009

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΝΤΗΣ: Για να ‘χει φως η εκκλησία καταστράφηκε το αέτωμα

Με δεδομένο ότι η καταστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα από τους χριστιανούς δεν αναφέρεται στις πηγές, πώς ξέρουμε ότι όντως συνέβη, ρωτήσαμε τον έφορο Ακρόπολης και αναπληρωτή διευθυντή του Μουσείου Αλέξανδρο Μάντη.

«Το ξέρουμε από την αρχαιολογική παρατήρηση. Η καταστροφή έγινε περί τον 5ο-6ο αιώνα στις βόρειες και δυτικές μετόπες καθώς και στο μέσον του ανατολικού αετώματος. Τις νότιες μετόπες δεν τις πείραξαν καθόλου, γιατί κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι Κένταυροι είχαν έναν ιδιαίτερο συμβολισμό και στη νέα θρησκεία. Η έκρηξη του Μοροζίνι το 1687 εκτίναξε τις μεσαίες μετόπες της νότιας πλευράς που από τότε χάθηκαν. Σε όλα τα εγχειρίδια αναφέρεται ότι για να εξασφαλιστεί φως στην αψίδα της Βασιλικής που κτίστηκε στον Παρθενώνα καταστράφηκαν τα κεντρικά αγάλματα του ανατολικού αετώματος. Στα σχέδια του Κάρεϊ (1674) φαίνεται η τρύπα του ανατολικού αετώματος». [Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 31 Ιουλίου 2009]

 
1 Comment

Posted by on July 31, 2009 in Παρθενώνας

 

ΝΙΚΟΣ ΣΤΑΜΠΟΛΙΔΗΣ: «Δεν ήταν όλοι οι χριστιανοί ίδιοι»

Ποιοι να ήταν εκείνοι που ανέβηκαν στο μνημείο και πελέκησαν τα γλυπτά του. Ιερείς, απλοί πιστοί ή ζηλωτές; ρωτήσαμε τον καθηγητή Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και διευθυντή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Νίκο Σταμπολίδη.

«Δεν μπορεί να πει ποτέ κανείς ποιοι ήταν ακριβώς, διότι τέτοιου είδους πράξεις γίνονται συνήθως από φανατισμένα πλήθη ή ομάδες συχνά υποκινούμενες. Η Ιστορία στον ρου της έχει πολλά τέτοια παραδείγματα. Για το κάψιμο π.χ. της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας δεν μπορεί κανείς να προδιορίσει τον τύπο των ανθρώπων που προέβησαν σε αυτή την ενέργεια. Γιατί σε έναν ομαδικό βανδαλισμό ποτέ δεν ξέρεις αν έχουν παρεισφρύσει στοιχεία που ανήκουν στην “ομάδα πρωτοβουλίας” ή όχι. Πρέπει να είναι κανείς πολύ επιφυλακτικός, γιατί μπορεί ο βανδαλισμός να έχει γίνει από ένα χέρι και η σφραγίδα της ταυτότητας να έχει χαραχθεί από άλλο χέρι μεταγενέστερα. Πάντως, οι βανδαλισμοί τέτοιου είδους γίνονται πάντα σε εποχές που υπάρχει κρίση. Σε μια περίοδο που δεν υπάρχει ένα απόλυτο status quo και ομάδες πολιτικές, θρησκευτικές και άλλες συγκρούονται για να υπερισχύσουν και ξεσπούν στα μνημεία. Είμαι βέβαιος ότι αυτό ακριβώς συνέβη και στην περίπτωση του Παρθενώνα.

Η επικράτηση του Χριστιανισμού με το διάταγμα των Μεδιολάνων (312-313) του Μεγάλου Κωνσταντίνου, ένα διάταγμα ανεξιθρησκίας, η μετέπειτα αναβίωση των ειδώλων με τον Ιουλιανό τον Παραβάτη (361-363) και στη συνέχεια με τον Μέγα Θεοδόσιο, που ανακηρύσσει τη χριστιανική θρησκεία ως επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας (380), ήταν μια εποχή που χαρακτηρίζεται από ένα συνεχές πισωγύρισμα. Ολα αυτά στον 4ο αιώνα. Δεν μπορεί οι εναλλαγές αυτές να μη δημιούργησαν αντιπαλότητες και αντεκδικήσεις.

Θεωρώ επίσης βέβαιο ότι, όπως υπήρχαν κρυπτοχριστιανοί πριν από τον Μ. Κωνσταντίνο, έτσι θα υπήρχαν και κρυπτοειδωλολάτρες μετά τον Θεοδόσιο. Γι’ αυτό πολύ συχνά βλέπουμε οι Χριστιανοί να χρησιμοποιούν τους αρχαίους ναούς. Τους μετατρέπουν σε εκκλησίες με αποτέλεσμα να τους προστατεύουν. Αν ήταν φανατισμένοι, θα τους γκρέμιζαν συθέμελα και σήμερα δεν θα είχαμε καν Παρθενώνα.

Στις Συρακούσες βλέπεις σήμερα την Αρχιεπισκοπή τους να είναι κτισμένη πάνω στον ναό της Αθηνάς. Τους δε μεγάλους λίθινους λέβητες να τους χρησιμοποιούν για το αγίασμα. Εξαρτάται λοιπόν για ποια ποιότητα χριστιανών μιλάμε. Γιατί όλοι οι χριστιανοί δεν ήταν ίδιοι». [Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 31 Ιουλίου 2009]

 
 

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΟΡΡΕΣ: «Πελεκούσαν τα πρόσωπα στις μετόπες»

Προ ετών, ο αναστηλωτής του Παρθενώνα Μανόλης Κορρές μετέφερε συζητώντας με τον Κώστα Γαβρά τη βεβαιότητα των αρχαιολόγων, όπως προέκυψε από την επιστημονική παρατήρησή τους, ότι ανθρώπινο χέρι, και των χριστιανών, κατέστρεψε το μνημείο.

Σημάδι για σκοποβολή είχε γίνει η λεοντοκεφαλή του Παρθενώνα τον 19ο αιώνα. Το 1986, ο Μαν. Κορρές κατά την προσπάθεια καθαίρεσής του

Σημάδι για σκοποβολή είχε γίνει η λεοντοκεφαλή του Παρθενώνα τον 19ο αιώνα. Το 1986, ο Μαν. Κορρές κατά την προσπάθεια καθαίρεσής του

Ο διεθνούς φήμης Ελληνας σκηνοθέτης συγκέντρωνε τότε το υλικό για την παραγωγή της ταινίας του, που πρόσφατα λογοκρίθηκε.

«Ολες οι μετόπες του Παρθενώνα βόρειας και δυτικής πλευράς έχουν υποστεί βαριά απολάξευση. Ολες οι κεφαλές των αναγλύφων πελεκήθηκαν άγρια, εκτός της 32ης μετόπης της βόρειας πλευράς γιατί τάχα απεικόνιζε σκηνή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Ολα αυτά τεκμαίρονται επί τη βάσει της παρατήρησης των αρχαιολόγων, γιατί δεν υπάρχει καμία πηγή της εποχής εκείνης που να αναφέρεται σε αυτή την καταστροφή. Οι χριστιανοί πελεκούσαν τα πρόσωπα, αυτό είναι σχεδόν βέβαιο. Από την άλλη πλευρά μετέτρεπαν τους αρχαίους ναούς σε εκκλησίες. Κι αυτή η συνήθειά τους απέβη σωτήρια για μερικά μνημεία, όπως για παράδειγμα για τον ναό του Ηφαίστου στο Θησείο που μετετράπη σε ναό του Αγίου Γεωργίου κι έτσι σώθηκε. Αλλιώς, ενδεχομένως να είχε λιθολογηθεί και να μην είχαμε τίποτα από αυτόν.

Σε μια εποχή παρακμής σαν κι αυτή του 4ου-5ου αιώνα μετά Χριστόν, δεν υπήρχαν πολλές επιλογές. Περιβάλλον προστασίας των μνημείων δεν υπήρχε. Το αντίθετο θα έλεγα.

  • Από την Ακρόπολη στην οδό Φιλελλήνων

»Αλλά ας αφήσουμε εκείνη την εποχή και ας έρθουμε στον 19ο αιώνα. Το 1827 οι Τούρκοι ανατίναξαν με πυρίτιδα το χορηγικό μνημείο του Θρασύλου, στη νότια Κλιτύ, πάνω από το θέατρο του Διονύσου. Λίγο αργότερα ο Πιτάκκης, ο πρώτος Ελληνας αρχαιολόγος, συγκέντρωσε τα υπολείμματα των μαρμάρων του Θρασυλίου με σκοπό να τα χρησιμοποιήσει για την αναστήλωσή του. Το 1850 ήταν όλα έτοιμα για να αρχίσει η ανοικοδόμησή του με τα αρχαία μάρμαρα που είχαν συγκεντρωθεί. Εξαιτίας όμως μιας μικρής διακοπής του προγράμματος αυτού λόγω οικονομικών δυσκολιών, τα περισσότερα αρχαία μάρμαρα εκλάπησαν και αφού πελεκήθηκαν απ’όλες τις πλευρές χρησιμοποιήθηκαν στην ανακατασκευή της Ρωσικής Εκκλησίας του Σωτήρα στην οδό Φιλελλήνων. Σήμερα, τα μάρμαρα αυτά αποτελούν βαθμίδες, μαρμαροποδιές, επισκοπικό θρόνο, θωράκια, κιονίσκους αυτής της εκκλησίας.

Οπως καταλαβαίνετε, και το τεράστιο άγαλμα του Διονύσου που κάποτε έστεκε στην επίστευση του μνημείου του Θρασύλου θα είχε καταστραφεί τελείως αν δεν τύχαινε να το έχει απομακρύνει από εκεί και να το μεταφέρει στο Λονδίνο ο Ελγιν.

  • Σκοποβολή στον Παρθενώνα

»Θα σας πω και κάτι ακόμη, για να δείτε τι εκτίμηση είχαν οι συμπατριώτες μας στον Παρθενώνα κατά τον 19ο αιώνα. Στη δεκαετία του 1860 άρρενες έφηβοι, γιοι αστών Αθηναίων, ανέβαιναν στη γιορτή της Αναστάσεως στην Ακρόπολη και ασκούνταν στη σκοποβολή. Πυροβολούσαν με τα όπλα τους τη λεοντοκεφαλή που είχε απομείνει στη βορειοανατολική γωνία του Παρθενώνα. Τέτοια επίδειξη παλικαριάς. Γι’ αυτό, δεν απορώ για το τι έκαναν οι χριστιανοί τον 4ο και 5ο αιώνα. Ηταν μια εποχή παρακμής. Κι αν θέλετε το βρίσκω ασήμαντο, μπροστά στην καταστροφή που επέβαλε ο Χριστιανισμός για αιώνες στον ελληνικό πολιτισμό. Καταστράφηκε ολοσχερώς το οδικό δίκτυο, ερήμωσαν οι πόλεις, κατέρρευσε η οικονομία, το χρηματοπιστωτικό σύστημα των αρχαίων, καταλύθηκαν τα πάντα. Χάθηκε ένα κολοσσιαίο κεφάλαιο του ελληνικού πολιτισμού μέσα σε δύο αιώνες. Οι επιστήμες σταμάτησαν, όλα όσα είχαν ώς τότε δημιουργηθεί, οι κατακτήσεις της ανθρώπινης σκέψης και φιλοσοφίας, κατέρρευσαν».[Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 31 Ιουλίου 2009]

 
1 Comment

Posted by on July 31, 2009 in Παρθενώνας

 

Ποιοι βανδάλισαν τον Παρθενώνα

  • Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ, Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 31 Ιουλίου 2009

Ηταν ιερείς, φανατικοί Χριστιανοί, διώκτες των ειδώλων, ζηλωτές ή οποιοιδήποτε άλλοι βάνδαλοι, αυτοί που πελέκησαν άγρια τα γλυπτά του Παρθενώνα, αετώματα και μετόπες; Και πότε ακριβώς συνέβη αυτό; Υπάρχουν πηγές που να αναφέρουν το γεγονότα αυτά;

Οι κένταυροι (κενταυρομαχία) στις νότιες μετόπες τις έσωσαν από το χέρι των χριστιανών όπως φαίνεται εδώ, στη νοτιοδυτική γωνία του Παρθενώνα. Ενώ οι μυθικές Αμαζόνες, που απεικονίζονται να πολεμούν με τους Αθηναίους (αμαζονομαχία) στη δυτική πλευρά του ναού, σφυροκοπήθηκαν ανελέητα.

Οι κένταυροι (κενταυρομαχία) στις νότιες μετόπες τις έσωσαν από το χέρι των χριστιανών όπως φαίνεται εδώ, στη νοτιοδυτική γωνία του Παρθενώνα. Ενώ οι μυθικές Αμαζόνες, που απεικονίζονται να πολεμούν με τους Αθηναίους (αμαζονομαχία) στη δυτική πλευρά του ναού, σφυροκοπήθηκαν ανελέητα.

Τα ερωτήματα αυτά έχουν ανακύψει με αφορμή το «κόψιμο» αποσπάσματος της ταινίας-ανιμέισον του Κώστα Γαβρά από το βίντεο που προβάλλεται έξω από τη γυάλινη αίθουσα του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου παρουσιάζεται το μνημείο και οι καταστροφές που υπέστη ανά τους αιώνες. Η σκηνή που κόπηκε απεικόνιζε ρασοφόρους -όχι κατ’ ανάγκην ιερωμένους- που είχαν ανέβει με μια σκάλα πάνω στο μνημείο και έσπαγαν με σφυριά τα γλυπτά του Φειδία από το ανατολικό αέτωμα και τις βόρειες μετόπες. Αυτή η εικόνα ενόχλησε το ισχυρό λόμπι των παπάδων, οι οποίοι τελικά τα κατάφεραν να κοπεί κι έτσι να γίνουμε ρεζίλι διεθνώς, παρουσιάζοντας τη χώρα μας περίπου ως θεοκρατική που υποκύπτει στις πιέσεις θρησκευτικών κύκλων οι οποίοι, ειρήσθω εν παρόδω, δεν κατονομάζονται κιόλας.

Απευθυνθήκαμε στους καθ’ ύλην αρμόδιους για να απαντήσουν στα παραπάνω ερωτήματα. Αυτούς που έχουν μελετήσει όσο κανείς το μνημείο. Στον αρχιτέκτονα αναστηλωτή του Παρθενώνα, αν. καθηγητή του ΕΜΠ Μανόλη Κορρέ, στον έφορο Ακρόπολης και αναπληρωτή διευθυντή του Μουσείου Αλέξανδρο Μάντη και τον καθηγητή Αρχαιολογίας Νίκο Σταμπολίδη.

Εικονική αναπαράσταση της Παναγίας της Αθηνιώτισσας μέσα στον Παρθενώνα

Εικονική αναπαράσταση της Παναγίας της Αθηνιώτισσας μέσα στον Παρθενώνα

Το μόνο που δεν αμφισβητείται από κανέναν είναι ότι οι μεγαλύτερες καταστροφές του μνημείου στους 25 αιώνες της ύπαρξής του συνέβησαν από ανθρώπινο χέρι. Ενα από αυτά τα χέρια ήταν των φανατικών Χριστιανών. Αυτό αποδεικνύεται από την παρατήρηση όλων των αρχαιολόγων μέχρι σήμερα, αν και δεν αναφέρεται στις πηγές εκείνης της εποχής.*

  • ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ

* 3ος αι. καίγεται από τους Ερούλους

* 5ος αι. μετατρέπεται σε εκκλησία, σφυροκοπούνται τα γλυπτά

* 14ος αι. στεγάζει τη Santa Maria de Atene των Λατίνων

* 15ος αι. μετατρέπεται σε ισλαμικό τέμενος

* 17ος αι. ανατινάσσεται από τον Μοροζίνι

* 19ος αι. πριονίζεται ο γλυπτός του διάκοσμος από τον Ελγιν

 
Leave a comment

Posted by on July 31, 2009 in Παρθενώνας

 

Τρίκλιτη βασιλική στην Ακρόπολη

Οποιο εγχειρίδιο και αν ανοίξει κανείς για την ιστορία του Παρθενώνα, θα πληροφορηθεί ότι το κτίριο καταστράφηκε για πρώτη φορά από μεγάλη πυρκαγιά.

Πιθανότατα τον πυρπόλησαν οι Ερουλοι το 267 μ.Χ., όπως και πολλά ακόμη μνημεία της Αθήνας. Τότε έπεσε η στέγη, κάηκε ξυλεία 480 κυβικών μέτρων που την κρατούσε. Κατέρρευσε η μαρμάρινη κεράμωση, βάρους 350 τόνων, τα δύο σκαλιστά γιγάντια θυρώματα βάρους 30 τόνων έγιναν στάχτη και καταστράφηκε η επιφάνεια όλων των φατνωμάτων, των εσωτερικών κιόνων κ.λπ.

Ο ναός επισκευάστηκε, σύμφωνα με τον Ιω. Τραυλό, κατά τα χρόνια του αυτοκράτορα Ιουλιανού (362-365), που είχε μυηθεί στη νεοπλατωνική φιλοσοφία. Με την επικράτηση του χριστιανισμού ως επίσημης θρησκείας του ρωμαϊκού κράτους επί Θεοδοσίου Α’ (380), πιστεύεται ότι ο Παρθενώνας μετατράπηκε σε τρίκλιτη βασιλική. Υψώθηκαν τοίχοι ανάμεσα στους κίονες, ανοίχτηκαν τρεις είσοδοι από τα δυτικά. Ανατολικά, στο άνοιγμα της αρχαίας εισόδου, έγινε η κόγχη του ιερού βήματος. Τότε, το ανατολικό αέτωμα έχασε τα κεντρικά αγάλματά του που απεικόνιζαν θεούς του Δωδεκάθεου. Ενδεχομένως αυτό να συνέβη για την τοποθέτηση του Σταυρού, δηλαδή για την καθιέρωση της νέας θρησκείας επί της ειδωλολατρικής, ή επίσης για έναν πρακτικό λόγο, για να μπει φως στην αψίδα της εκκλησίας της Παναγίας της Αθηνιώτισσας.

Αυτό υπολογίζεται από τον Μαν. Κορρέ ότι συνέβη τον 5ο αι. Ισως τότε, ή λίγο πριν, να έγινε η καταστροφή των βόρειων και δυτικών μετοπών. Οι νότιες μετόπες τη γλίτωσαν, γι’ αυτό σώζονται σε καλύτερη κατάσταση όσες διασώθηκαν από την ανατίναξη του μνημείου από τον Μοροζίνι (1687). Τον 14ο αιώνα ο Παρθενώνας στέγασε την εκκλησία των λατίνων Santa Maria de Atene και το 1460, επί Μωάμεθ ΙΙ του Πορθητή, μετατράπηκε σε ισλαμικό τέμενος.

Η τελευταία πράξη καταστροφής του ναού γράφτηκε το 1802 όταν συνεργείο εργατών του Ελγιν πριόνισε και πήρε το ήμισυ περίπου του γλυπτού διάκοσμού του. [Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 31 Ιουλίου 2009]

 
 

Διάλογος εκ των υστέρων από τηλεοράσεως

  • Γαβράς και Παντερμαλής συζήτησαν σε πρωινή εκπομπή. Γέφυρα του διευθυντή του Μουσείου προς τον σκηνοθέτη για να βρουν συναινετική λύση

Μετά τη διεθνή κατακραυγή, άφησε χθες ο πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής ανοικτό το ενδεχόμενο να ξαναπαιχθεί ολόκληρο το βίντεο που κόπηκε, στο οποίο φαίνονται ρασοφόροι στην παλαιοχριστιανική εποχή να καταστρέφουν τα γλυπτά του Παρθενώνα.

Μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή με τον σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά, στον οποίο ανήκει το λογοκριμένο απόσπασμα, τον κάλεσε να επισκεφθεί το Μουσείο όταν έρθει για τις καλοκαιρινές διακοπές του στην Ελλάδα και να δουν μαζί «τις δύο βερσιόν και να αποφασίσουμε από κοινού».

Ο Κώστας Γαβράς επανέλαβε ότι «η μόνη σωστή λύση είναι να παιχθεί το φιλμ ολόκληρο». Ο διεθνούς φήμης Ελληνας σκηνοθέτης τόνισε επίσης ότι αρνήθηκε όλες αυτές τις μέρες να μιλήσει στα ΜΜΕ του εξωτερικού για την υπόθεση αυτή, γιατί δεν ήθελε να πει οτιδήποτε εναντίον της Ελλάδας. Ο πρόεδρος του Μουσείου και ο σκηνοθέτης συνομίλησαν και εκτός τηλεοπτικού αέρα και διαπιστώθηκε ότι υπάρχει κάποιο περιθώριο συζήτησης μεταξύ τους, αν και δεν έχει αποφασιστεί ακόμα η… τύχη του λογοκριμένου αποσπάσματος

Από την άλλη πλευρά ο κ. Παντερμαλής φαίνεται να παίρνει επάνω του όλη την ευθύνη για το κόψιμο της συγκεκριμένης σκηνής. Τόνισε πως προέβη μόνος του στην περικοπή, χωρίς να δεχτεί πολιτικές πιέσεις.

«Πρέπει να αντιληφθεί η κυβέρνηση και ο κ. Σαμαράς ότι η υπόθεση έχει ξεφύγει από την ελληνική πολιτική κουζίνα», δήλωσε η Μαρία Δαμανάκη, επισημαίνοντας πως «το θέμα ξεκίνησε από κάποια δημοσιεύματα, τα οποία ανέφεραν ότι οι ιερωμένοι έχουν απευθυνθεί στο γραφείο του κ. Σαμαρά και διαμαρτύρονται. Κάποιοι ιερωμένοι, η Εκκλησία επισήμως, η Ιερά Σύνοδος δεν υιοθέτησε αυτές τις απόψεις, αλλά ο κ. Σαμαράς προφανώς εξ αιτίας της μεγάλης του ευαισθησίας απέναντι σ’ αυτούς που σκανδαλίστηκαν προχώρησε στις όποιες ενέργειες. Αλλά το θέμα πια έχει ξεφύγει». Αναρωτήθηκε γιατί ο υπουργός Πολιτισμού σιωπά. «Ακόμα και αν δεχθώ πως ήταν μία πρωτοβουλία του κ. Παντερμαλή, για την οποία ενημερώθηκε, όπως λέει ο κ. Παντερμαλής και δεν ήταν αυτός ο επισπεύδων, σε κάθε περίπτωση, έχει ευθύνη. Δεν πρέπει να πει ποια είναι η θέση της ελληνικής κυβέρνησης; Δεν είναι δυνατόν μια κυβέρνηση να κρύβεται πίσω από τον Παντερμαλή, ο οποίος, κακώς κατά τη γνώμη μου, αλλά έσπευσε, αυτό είναι δικαίωμά του, να άρει το σταυρό του μαρτυρίου».

  • Ν.Κ-Ρ., Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 29 Ιουλίου 2009
  • Οικολόγοι Πράσινοι: Ανίερη διαπλοκή Εκκλησίας-Πολιτείας

Την ανίερη διαπλοκή Εκκλησίας-Πολιτείας αποκαλύπτει η πράξη αφαίρεσης σκηνικού από το φιλμ του Κώστα Γαβρά που έκθεσε διεθνώς τη χώρα μας, επισημαίνουν οι «θεματικές ομάδες» των Οικολόγων Πράσινων για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τον πολιτισμό.

Η έναρξη της λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης δεν σημαίνει μόνο την τεχνολογικά άρτια ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου της χώρας. Πάνω απ’ όλα συμβολίζει σε παγκόσμιο επίπεδο την πνευματική διάσταση του ελληνικού πολιτισμού και τις ανθρώπινες αξίες που ανέδειξε, όπως τον σεβασμό στον άνθρωπο και στην ελευθερία του λόγου και της σκέψης, τονίζει η Ελένη Τσιομίδου από το κόμμα των Πράσινων.

Δυστυχώς η συναίνεση από τους υπεύθυνους φορείς της Πολιτείας να αφαιρεθούν σκηνές από το ντοκιμαντέρ που ενόχλησαν την Ιεραρχία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, δείχνει πως ούτε ο διευθυντής του μουσείου αλλά ούτε και ο υπουργός Πολιτισμού έχουν αντιληφθεί τον συμβολικό ρόλο του μουσείου, αναφέρουν οι Πράσινοι.

Για τον λόγο αυτό ζητούν:

* Αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας όχι μόνο για την ιστορική πορεία του χώρου της Ακρόπολης, αλλά και για την οποιαδήποτε εμπλοκή της Εκκλησίας στην ιστορία του ελληνικού έθνους.

* Τον χωρισμό κράτους-Εκκλησίας και τη δημιουργία νομοθετικού πλαισίου που αποκαθιστά την εικόνα της Ελλάδας ως μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής και ανεξίθρησκης πολιτείας που σέβεται και στηρίζει τα δικαιώματα όλων των πολιτών.

ΦΙΛΗΣ ΚΑΪΤΑΤΖΗΣ
 

Ήξεις αφήξεις για την αποκατάσταση του βίντεο Γαβρά

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΝΤΕΡΜΑΛΗΣ: ΘΑ ΤΟ ΞΑΝΑΔΟΥΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ

Παραθυράκι, ώστε να αποκατασταθεί ολόκληρο και πάλι το επίμαχο βίντεο, που δείχνει φιγούρες με σκουρόχρωμα ρούχα να καταστρέφουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα, αφήνει ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Νέου Μουσείου Ακρόπολης καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής. Διευκρινίζει ωστόσο πως ουδεμία απόφαση έχει ληφθεί προς το παρόν.

Για πρώτη φορά μετά την απόφαση αποκοπής 12 δευτερολέπτων από το βίντεο animation που ενημερώνει τους επισκέπτες του Μουσείου για την ιστορία και τις καταστροφές που υπέστη ήδη από τον 6ο αιώνα ο Παρθενώνας (διάρκειας 13 λεπτών, εκ των οποίων 1 λεπτό και 40 δεύτερα υπογράφονται από τον Κώστα Γαβρά) και τον σάλο που έχει ξεσπάσει διεθνώς για τη λογοκρισία στο έργο του καταξιωμένου σκηνοθέτη, οι δύο πλευρές επικοινώνησαν τηλεφωνικά χθες το πρωί μετά το πέρας τηλεοπτικής εκπομπής στο Μega Channel.

«Μιλήσαμε με τον κ. Γαβρά. Υπάρχει ένα περιθώριο συζήτησης, αλλά δεν έχει αποφασιστεί ακόμη τίποτα. Θα το ξαναδούμε το θέμα», έλεγε χθες ο κ. Παντερμαλής που θα συναντηθεί με τον Κώστα Γαβρά καθώς ο σκηνοθέτης έρχεται στην Ελλάδα για διακοπές. Παραδέχθηκε δε, για ακόμη μία φορά, πως καθυστέρησε η επικοινωνία των δύο πλευρών, την οποία και απέδωσε σε «συσσωρευμένη πίεση».

Μέχρι τότε όμως το επίμαχο βίντεο θα εξακολουθεί να προβάλλεται κομμένο. «Δεν υπάρχει αμφιβολία πως έγιναν καταστροφές στον Παρθενώνα από τους χριστιανούς, γι΄ αυτό τον λόγο δεν έχουμε αλλάξει και το κείμενο στο βίντεο», επισημαίνει ο Δημήτρης Παντερμαλής.

Παρά τις διαστάσεις που έχει πάρει το θέμα διεθνώς το υπουργείο Πολιτισμού τηρεί σιγήν ιχθύος και αφήνει να διαφανεί πως όλο το βάρος της ευθύνης πέφτει στον καθηγητή Δημήτρη Παντερμαλή την ώρα που και ο ίδιος ο πρόεδρος του Νέου Μουσείου εμφανίζεται να επωμίζεται την ευθύνη για όσα συνέβησαν, καθώς υποστηρίζει πως έχει «προσωπικές απόψεις» και δεν εμπλέκει στην απόφαση περικοπής του βίντεο ούτε το διοικητικό συμβούλιο του Μουσείου.

  • Μ.Α., ΤΑ ΝΕΑ: Τετάρτη 29 Ιουλίου 2009

 

Φεγγαράδα σε 81 μνημεία

  • ΑΡΙΘΜΟΣ ΡΕΚΟΡ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟ

//


Μόλις εννέα ημέρες πριν από την αυγουστιάτικη πανσέληνο, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε το πράσινο φως για να ανοίξουν τις πύλες τους 81 αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία σε όλη την Ελλάδα στις 6 Αυγούστου. Μια βραδιά-πρόκληση όχι μόνο για τους ρομαντικούς και τους φιλότεχνους- σε ορισμένες περιπτώσεις δεν λείπουν οι μουσικές εκδηλώσεις και θεατρικές παραστάσεις – αλλά και για όσους θέλουν να βιώσουν την εμπειρία της νυχτερινής επίσκεψης σε έναν αρχαιολογικό χώρο που μένει απρόσιτος για τα υπόλοιπα 364 βράδια του χρόνου.

Περισσότεροι από κάθε άλλη χρονιά είναι οι χώροι που θα ανοίξουν τις πύλες τους στις 6 Αυγούστου για να αναβιώσουν τον επιτυχημένο θεσμό, χωρίς όμως να λείψουν και οι ηχηρές απουσίες όπως εκείνη του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, των Μυκηνών, αλλά και μεγάλων αρχαιολογικών χώρων σε νησιά με μεγάλη τουριστική κίνηση όπως η Κρήτη, η Ρόδος και η Κέρκυρα. «Δεν πιέσαμε κανέναν. Συμμετείχαν όσοι χώροι και μουσεία επιθυμούσαν και το ίδιο συνέβη και για τη φιλοξενία εκδηλώσεων», διευκρίνιζε στο τραπέζι του ΚΑΣ η αναπληρώτρια γενική διευθύντρια αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού, Μαρία Βλαζάκη.

Η καθυστέρηση στην έγκριση των εκδηλώσεων ωστόσο οδήγησε ήδη αρκετούς φορείς να διαφημίζουν τις εκδηλώσεις τους, παρά το γεγονός ότι δεν είχε συζητηθεί το θέμα στο ΚΑΣ. Άλλωστε η συγκεκριμένη καθυστέρηση είναι από τις μάλλον ανώδυνες περιπέτειες του δημοφιλούς θεσμού που προσελκύει κατά κύριο λόγο νεανικό κοινό και ο οποίος έχει ματαιωθεί αρκετές φορές, όχι επειδή έχουν σημειωθεί ατυχήματα και ζημιές, αλλά λόγω έλλειψης χρηματοδότησης .

Η είσοδος σε όλους τους χώρους θα είναι ελεύθερη. Εκτός από τις εκδηλώσεις, θα πραγματοποιείται κατά περίπτωση σύντομη ενημέρωση στους επισκέπτες για το κάθε μνημείο, ενώ απαγορεύεται το κάπνισμα και η κατανάλωση τροφίμων και ποτών.

  • Ξενύχτι ώς τη μία

Χωρίς μουσικές εκδηλώσεις, αλλά ανοιχτοί θα παραμείνουν ώς τη μία μετά τα μεσάνυχτα οι εξής χώροι και μνημεία: Ακρόπολη, Σούνιο, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Δήλος, Δωδώνη, Νεκρομαντείο, Ορράος, Αμφίπολη, Ιερό Μεγάλων Θεών στη Σαμοθράκη, Άβδηρα, Ζώνη, Νέα Αγχίαλος, Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου, Λουτρά Παραδείσου, Ελέα Παραμυθίας, Ντολιάνη Παραποτάμου, Γιτάμη Φιλιατών, Ακρόπολη Προέρνας, Αρχαιολογική Συλλογή Ελάτειας, Κάστρο Ακροκορίνθου, Μέσα Λέσβου, Θέρμη, Εμποριό, Αρχοντίκι Ψαρών, Κάστρο Μυτιλήνης, Ηραίο Σάμου, Ύρια Νάξου, Κιόνια Τήνου, Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, Ακρόπολη Νισύρου, Μουσεία Καλύμνου, Κω, Καρπάθου, Αστυπάλαιας, Λέρου, Σύμης, Καστελλόριζου.

  • Της Μαίρης Αδαμοπούλου, ΤΑ ΝΕΑ: Πέμπτη 30 Ιουλίου 2009

//

 

Απλήρωτοι και απολυμένοι στη Σαντορίνη

  • ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ

Το στέγαστρο που κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη. Η μελέτη για την αντικατάστασή του ακόμα δεν έχει υλοποιηθεί
Eurokinissi

Δεν έφτανε που τους είχαν απλήρωτους επί 6 μήνες, τους απέλυσαν κι από πάνω. Ο λόγος για συμβασιούχους εργαζόμενους στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας και στον αρχαιολογικό χώρο στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης.Το θέμα έθεσε Ερώτηση του ΚΚΕ, προς τον υπουργό Πολιτισμού, η οποία κατατέθηκε χτες στη Βουλή, από τους υπογράφοντες βουλευτές του Κόμματος Νίκο Γκατζή, Διαμάντω Μανωλάκου, Βέρα Νικολαΐδου, Εύα Μελά, Κώστα Καζάκο και Λίλα Καφαντάρη. Στην Ερώτηση οι βουλευτές του ΚΚΕ αναφέρουν τα εξής: «Στο Μουσείο της αρχαίας Θήρας, στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης, εργάζονταν με διάφορες συμβάσεις 8 άτομα, και πάνω από 10 στους αρχαιολογικούς χώρους του νησιού.

Από το Δεκέμβρη του 2008 οι παραπάνω εργαζόμενοι έμεναν απλήρωτοι, ενώ στις 2/7/2009, 9 από αυτούς απολύθηκαν, χωρίς να τους καταβληθούν τα δεδουλευμένα, παρά τις ανάγκες των αρχαιολογικών χώρων σε προσωπικό. Δικαιολογημένα οι κάτοικοι και οι φορείς του νησιού διαμαρτύρονται και απαιτούν, πέρα από την απαραίτητη αποκατάσταση των ζημιών μετά την κατάρρευση του στεγάστρου πριν από 7 χρόνια, την επαναπρόσληψη και μονιμοποίση του προσωπικού, όπως και την άμεση εξόφληση των οφειλών προς τους εργαζόμενους».

Τέλος, οι βουλευτές ρωτούν τον υπουργό ποια μέτρα θα πάρει για: «Αμεση επαναπρόσληψη των απολυμένων, την εξόφληση των δεδουλευμένων όλων των εργαζομένων, χωρίς όρους και προϋποθέσεις.Αμεση και πλήρη αποκατάσταση όλων των ζημιών του αρχαιολογικού χώρου στο Ακρωτήρι, προκειμένου να λειτουργήσει απρόσκοπτα και με ασφάλεια για τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες». [ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, Πέμπτη 30 Ιούλη 2009]

 

“34α Αισχύλεια” στην Ελευσίνα – από τις 22/8 μέχρι τις αρχές του Οκτώβρη

Στο πρόγραμμά τους περιλαμβάνονται 10 θεατρικές παραστάσεις: «Πέρσες» από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ. «Τρωάδες» από το ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη. «Δον Κιχώτης» από το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης. «Υμνος προς τη Δήμητρα» από το θίασο «Ηώς», σε σκηνοθεσία Μίρκας Γεμεντζάκη. «ΟΔC…afterhomer – performance», σε σκηνοθεσία Ελλης Παπακωνσταντίνου. «Χοηφόρες» από το «Θεσσαλικό Θέατρο», σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου. «Ευριπίδου σπαράγματα ή απλά μαθήματα μιας άγνωστης μυθολογίας» από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου. «Μαρία Πενταγιώτισσα» του Μποστ, από τη Θεατρική Σκηνή του Π.Ο.Δ.Ε. «Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου από το θίασο «Εποχή», σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου. «Το ασχημόπαπο» από το «Θέατρο Νέων».Θα πραγματοποιηθούν 5 συναυλίες: Μανώλης Μητσιάς, Φοίβος Δεληβοριάς, Μόνικα, Νίκος Ξυδάκης – Νανά Μπινοπούλου, Τάνια Τσανακλίδου – Μάρθα Φριντζήλα. Επίσης, μια επιστημονική ημερίδα σε συνεργασία με το Κέντρο Ερευνας Παραστάσεων Αρχαίου Δράματος «Δεσμοί», με θέμα «Η υποκριτική στο αρχαίο ελληνικό δράμα». Τριήμερο, με τη συμμετοχή οικολογικών οργανώσεων και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με προβολή οικολογικών ντοκιμαντέρ: Γιώργου Αυγερόπουλου «Το αίμα του κουάν – κουάν», «SOS liveearth» ecocinema, Gambit, «Εκτός Ισορροπίας».

Παράλληλα, στα πλαίσια μιας πρωτοβουλίας που ξεκίνησε το 2004 για προβολή και αξιοποίηση των ανενεργών βιομηχανικών κτιρίων στην Ελευσίνα, μέσω εικαστικών παρεμβάσεων – εγκαταστάσεων, τα φετινά «Αισχύλεια» θα φιλοξενήσουν την Λήδα Παπακωνσταντίνου, η οποία, με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα, video art και κατασκευές σε μία έκταση 5.000 τ.μ. στις ανενεργές βιομηχανικές εγκαταστάσεις του Παλαιού Ελαιουργείου, θα δημιουργήσει μια εγκατάσταση, αναπαράγοντας τον αρχαίο μύθο της αρπαγής της κόρης και της καθόδου της στον Αδη.

Επίσης, στο Παλιό Ελαιουργείο, που εντάχθηκε στο πρόγραμμα «ArtLocus» του Εθνικού Κέντρου Θεάτρου – Χορού, θα παρουσιαστούν παραστάσεις θεατρικών και χορευτικών ομάδων (22, 23/8), με ελεύθερη είσοδο.

 
Leave a comment

Posted by on July 30, 2009 in Αισχύλεια